De provincie en de gemeente Utrecht hebben "betere, minder risicovolle alternatieven" voor de A27 bij Amelisweerd dan de beoogde verbreding die in het huidige tracébesluit staat. Zij stellen onder meer voor om de snelheid te reduceren naar 80 kilometer per uur. Provincie en gemeente willen daarover in gesprek met het Rijk.
Door de maximumsnelheid te verlagen, gaat de veiligheid omhoog, er is minder uitstoot en de doorstroming verloopt beter, concludeerde al eerder het ingenieursbureau SUUNTA in opdracht van de Kerngroep Ring Utrecht waarin diverse actiegroepen zijn verenigd. Binnen de bestaande snelwegbak kan dan het aantal rijstroken binnen alle gestelde veiligheidseisen worden uitgebreid. Openbaar vervoer
Verder concluderen de regionale overheden dat bewoners in het stedelijk gebied om Utrecht de laatste jaren - nog buiten corona om - steeds meer gebruik maken van openbaar vervoer, fiets en thuiswerken. Sinds corona is het rustiger geworden op de weg. Provincie en gemeente stellen voor om een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen die de alternatieven nader gaat onderzoeken. Dit om de drukte over het stuk snelweg waarover al jaren wordt gesproken, zo snel mogelijk op te vangen. De verbreding bij Amelisweerd levert al jaren verhitte discussies op. Veel Utrechters en organisaties willen niet dat er bomen worden gekapt ten behoeve van de snelweg. Er werden ruim 130.000 protesthandtekeningen gezet. De kerngroep noemt het goed dat de "impasse wordt doorbroken". "Dit is een nette manier om er als Rijk en regio uit te komen. Het liefst zien wij het besluit zo snel mogelijk van tafel", aldus Jos Kloppenborg van het samenwerkingsverband.
Volgens hem is het door de stikstofproblematiek nog moeilijker geworden om het besluit om de A27 voor 1,5 miljard euro te verbreden, erdoor te krijgen. De regels zijn alleen maar strenger geworden. De stikstof zorgt voor extra oponthoud.
Bereikbaarheid van de regio
Tijd is er volgens Utrecht niet. De bereikbaarheid van de regio komt anders in gevaar, zo stellen de lagere overheden. "Bovendien zijn de verbouwing en verbreding van de verdiepte bak dusdanig complex dat de risico’s op vertraging en kostenoverschrijding hoog zijn", aldus gedeputeerde Arne Schaddelee (Mobiliteit) en verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk in de oproep aan het Rijk. Van Hooijdonk: "Onze stelling is dat wij dit voor 1,5 miljard euro veel slimmer, moderner en duurzamer kunnen oplossen."