De Europese luchtvaartsector eist overheidssteun van in totaal minimaal 12,8 miljard euro zonder dat ze daarvoor zinvolle bindende milieuverplichtingen aangaan. Dat blijkt uit gegevens die zijn gepubliceerd door Greenpeace, Transport & Environment en Carbon Market Watch.
Meer eisen
In hun zogeheten ‘bailout-tracker’ verzamelen ze verzoeken van luchtvaartmaatschappijen om overheidsfinanciering en de stand van zaken bij de reddingsonderhandelingen. Volgens hen houden deze onderhandelingen onvoldoende rekening met het klimaatakkoord van Parijs. Greenpeace eist daarom een totaalverbod op korteafstandsvluchtverbindingen. Dat wil zeggen: afstanden waar de reistijd met de trein minder is dan 6 uur. Of wanneer er nachtverbinding beschikbaar is.
Greenpeace eist ook dat elke overheidssteun rechtstreeks wordt besteed aan de bescherming van het loon, de gezondheid en het levensonderhoud van werknemers. Ook een strikt verbod op extra geld voor aandeelhouders, zoals dividend, zou in moeten gaan.
Cruciale kans
"Dit is een cruciale kans om zowel de economische gevolgen van de COVID-crisis als de crisis waarmee we worden geconfronteerd bij de klimaatverandering aan te pakken." zegt Faiza Oulahsen, Greenpeace EU-woordvoerder.
Veel leidinggevenden en aandeelhouders hebben jarenlang winst behaald, maar de luchtvaartsector was voor een groot deel afhankelijk van openbare middelen. Zoals staatssteun voor luchthavens en infrastructuur die luchthavens met nabijgelegen steden verbindt. Ook profiteerden ze van belastingvrijstellingen, zoals btw en kerosinebelasting die andere, duurzamere transportmethoden - zoals het spoor - niet hebben.
'Het wordt tijd dat regeringen stoppen met geld te gooien naar een van de grootste vervuilers zonder iets terug te verwachten. De vervuiling door het vliegen zal waarschijnlijk snel opveren als de pandemie voorbij is, en de luchtvaartindustrie moet gaan boeten voor de klimaatschade die ze veroorzaakt, 'aldus Gilles Dufrasne, beleidsmedewerker bij Carbon Market Watch.