Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Europarlementariërs en ICT-bedrijven pleiten voor milieulabels

  •  
23-03-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
80 keer bekeken
  •  
EU_Europese Unie_Pixabay

© Pixabay

De Europese Unie moet milieulabels voor digitale producten verplichten. Daarvoor pleit een coalitie van Europarlementariërs en meer dan 25 ICT-bedrijven in een brief aan de Europese Commissie. Zo moet de digitale transitie gaan bijdragen aan het behalen van de Green Deal, in plaats van het tegen te werken.

Energieverbruik

GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak is initiatiefnemer van de oproep. “De vervuiling van de techsector is nu te vergelijken met wat de luchtvaart uitstoot. Dit is gigantisch en groeit alleen maar,” aldus Van Sparrentak. Volgens berekeningen van de Commissie bedraagt het energieverbruik van de ICT-sector op het moment 5 tot 9 procent van het totale, wereldwijde verbruik, en meer dan 2 procent van de emissies.

Milieulabels tegen greenwashing

De Europarlementariërs stellen dat de consument niet goed geïnformeerd wordt over duurzame keuzes. De informatie is incompleet of onvergelijkbaar, en volgens de parlementariërs speelt dat greenwashing in de hand. Die term beschrijft organisaties of bedrijven die zich groener voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Verplichte, gestandaardiseerde milieulabels volgens EU-regels zouden helpen die problemen op te lossen. De milieu-impact van een product is dan in één oogopslag duidelijk.

Verder willen de Europarlementariërs dat er minimum duurzaamheidstandaarden voor apparaten en software komen. Van Sparrentak: “Met duidelijke regels kunnen we duurzame innovatie aanjagen en zorgen dat technologie de duurzame transitie juist helpt en niet ondermijnt zoals nu.”

Eerlijke keuze

Een grote schare aan ICT-bedrijven sluit zich aan bij de oproep van de Europarlementariërs, waaronder Trust, Fairphone, Marktplaats en Proximus. “Iedereen moet bijdragen aan het bestrijden van de klimaatcrisis, ook bedrijven,” zegt parlementariër Van Sparrentak. Volgens haar moet er een einde komen aan “misleidende duurzame claims”, zodat consumenten, aan de hand van milieulabels, een eerlijke keuze kunnen maken.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.