Elektrische snor- en bromfietsen (e-scooters), vrachtfietsen en steps (e-steps) mogen een duurzaam imago hebben, in de praktijk dragen ze volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) niet altijd bij aan verlaging van de CO2-uitstoot. Alleen als je ze echt in de plaats van een auto gebruikt, scheelt het wel altijd in gunstige zin. Maar vaak worden met name e-scooters gebruikt in plaats van de gewone fiets of de bus die toch al rijdt.
Juist deelvoertuigen, zoals de bekende e-scooters die je voor even huurt, hebben een hoge CO2-uitstoot. Er wordt niet altijd zachtzinnig mee omgesprongen. Ook worden ze nogal eens ergens leeg achtergelaten. Ze hebben daardoor niet alleen een kortere levensduur dan die in particulier bezit worden gekoesterd, maar moeten vaak worden opgehaald wegens een lege accu en weer in de running worden gebracht met een volle. "Hierdoor zijn de CO2-emissies van een deel-e-step of deel-e-scooter meer dan twee keer zo hoog als van hetzelfde elektrische vervoermiddel in privébezit", aldus het KiM. Dat berekende dit over de levensduur van de rijwielen.
Ook het effect van licht elektrische vrachtvoertuigjes (LEVV's), zoals bakfietsen voor pakketvervoer en andere distributiekarretjes voor bijvoorbeeld levensmiddelen, roept vragen op. "Nu worden goederen in de stad voornamelijk vervoerd met bestelauto's die op diesel rijden. Maar het is onbekend of LEVV's altijd een vervanger zijn voor bestelauto's, of dat er LEVV's zijn bij gekomen. Daarnaast is het onduidelijk hoeveel LEVV's nodig zijn om één (diesel)bestelauto te vervangen", zegt het instituut.