Een Europees samenwerkingsverband onder leiding van het Duitse EDL begint een studie naar de productie van vliegtuigbrandstof die uit CO2 wordt vervaardigd. De koolstofdioxide die nodig is voor de productie wordt uit de buitenlucht gefilterd.
Voor de productie van synthetische kerosine wordt eerst kooldioxide uit de lucht gehaald. Daarna splitst een plasmareactor de kooldioxide in koolmonoxide en zuurstof. Na de splitsing moet koolmonoxide van zuurstof worden gescheiden. Gebruikmakend van de pure koolmonoxidestroom en water zorgen vervolgens een aantal andere chemische reacties voor de synthese van kerosine.
Om de splitsingen en reacties echt duurzaam te laten zijn, wordt gebruik gemaakt van elektriciteit die via zonne- of windenergie is opgewekt. Deze kerosine zou ook schoner zijn dan de kerosine uit fossiele brandstof. De synthetische variant bevat dan bv geen zwavel en veel minder roet. Maar de kosten waren tot nu toe altijd te hoog.
Productie op kleine schaal
De samenwerkende partijen spreken van een belangrijke stap op weg naar een CO2-neutrale luchtvaart. De studie moet uiteindelijk leiden tot de bouw van een kleine installatie op de luchthaven waar dagelijks rond de 1000 liter kerosine kan worden geproduceerd. Daarmee zou het de eerste installatie zijn op een redelijke schaal. De productie van kerosine uit CO2 gebeurt volgens de initiatiefnemers vooralsnog alleen nog op kleine schaal in laboratoria.
Aan het einde van de studie moet onder meer duidelijk zijn wat het kost om de installatie te bouwen. Ook wordt dan meer bekend over de prijs voor de duurzame kerosine.
Het eventueel op termijn produceren van de brandstof op grote schaal zal niet op de luchthaven gebeuren. Dit kan mogelijk in samenwerking met bestaande raffinaderijen. De initiatiefnemers spreken ook van een kans voor de Rotterdamse haven om petrochemische installaties om te bouwen met het oog op de energietransitie.