Dirk schrapt kiloknaller van voorpagina reclamefolders
• 15-08-2017
• leestijd 1 minuten
© Bron Pixabay
Supermarktketen Dirk stopt met het plaatsen van kiloknallers voorop haar actiefolders. Dit meldt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
Minder aandacht
"Deze stap van Dirk betekent minder aandacht voor kiloknallers en dat is goed nieuws voor de dieren in de vee-industrie", aldus een woordvoerder van Wakker Dier. Een kiloknaller op de voorpagina zorgt al snel voor 40 tot 50 procent meer verkocht vlees dan een kiloknaller binnenin een folder.
Dieronvriendelijk vlees
Wakker Dier ziet graag dat andere supermarkten het voorbeeld van Dirk volgen. De organisatie analyseerde alle 331 actiefolders van de twaalf grootste supermarktketens uit het eerste halfjaar van 2017. In die periode stond op de voorpagina van 18 procent van de supermarktfolders een kiloknaller, reclame voor dieronvriendelijk, keurmerkloos vlees.
Naast keten Dirk doet ook Plus het goed. De supermarkt heeft sinds twee jaar geen enkele kiloknaller op de voorpagina gezet. Plus doet echter geen toezegging dit ook nooit meer te zullen doen. .
Stunten met vlees
Supermarkten zitten vast in een vicieuze cirkel: ze stunten met goedkoop industrievlees, omdat de concurrent dat ook doet. Wakker Dier wil dat deze vleesoorlog stopt. "De voorpagina ontdoen van kiloknallers is een eerste stap naar een wapenstilstand in de strijd om het goedkoopste vlees", aldus een woordvoerder.
Bron: Wakker Dier