Postzegels kopen bij de Dierenbescherming en zo aandacht vragen voor de krappe leefruimte van een kip in de legbatterij. De Dierenbescherming wil via deze postzegelactie de boodschap afgeven dat gewone mensen voor verandering kunnen zorgen door in de supermarkt diervriendelijke producten te kopen.
De organisatie richt zich bewust tot kopende Nederlanders. Eerder dit jaar constateerden de dierenbeschermers al in een paginagrote advertentie dat de legkip er na dertig jaar politieke discussie maar erg weinig leefruimte bij had gekregen. Wilt u iets veranderen, dan kunt u beter bij uw eigen supermarkt terecht dan op het Binnenhof, was daarbij de boodschap.
De zegel is te koop in de nieuwe webwinkel van de Dierenbescherming. Het assortiment bestaat verder onder meer uit dierenfiguren van behang die op de muur geplakt kunnen worden. Ontwerpster Inke Heiland liet zich hiervoor inspireren door de Bremer Stadsmuzikanten, een sprookje van de gebroeders Grimm.
Ook zijn er diverse eetsetjes in de vorm van een varken of koe, portemonnees en tasjes met uilen en poezen of een oplader op zonne-energie. En voor de echte liefhebbers is er een heuse lieveheersbeestjeskast. Lieveheersbeestjes eten wel honderd bladluizen per dag en zijn dus nuttige tuingasten, aldus de Dierenbescherming. De beestjes overwinteren vaak in een groep bij elkaar en de kast sluit concurrenten en rovers buiten. Om het ze helemaal naar de zin te maken, kunnen er enkele losse bladeren of een rolletje golfkarton in het huisje worden gelegd, luidt een gebruikerstip.