Steden als Amsterdam en Rotterdam worden steeds vaker aangedaan door cruiseschepen. Misschien mooi voor de toerisme-industrie, maar veel minder voor het milieu.
Worden oude vervuilende dieselauto's steeds vaker uit binnensteden geweerd, voor cruiseschepen gelden nog nauwelijks beperkingen. Terwijl deze varende steden koplopers zijn in de uitstoot van fijnstof, CO2, stikstof en zwaveldioxide. Voorzieningen als filters voor roet, fijnstof en stikstof zijn nog lang geen gemeengoed. Ook schonere brandstoffen als LNG - vloeibaar aardgas - die de extreem vervuilende stookolie kunnen vervangen, worden pas mondjesmaat gebruikt.
Middelgrote stad
Om een idee te geven van de energiebehoefte van een gemiddeld cruiseschip dat aan de wal ligt, kun je het vergelijken met een middelgrote stad van zo'n tweehonderdduizend inwoners, zegt onderzoeker naar duurzaam toerisme Eke Eijgelaar. Dat wordt nu allemaal opgewekt met motoren die constant staan te draaien.
Arno Bonte, Groen Links gemeenteraadslid in Rotterdam, vindt daarom dat deze schepen aan de stekker moeten. De generatoren hoeven dan niet langer op stookolie te draaien als ze aangemeerd liggen. Zo'n walstroomvoorziening kost weliswaar enkele miljoenen, maar beschermt de bewoners van steden tegen de schadelijke uitstoot.
Dit jaar verwacht Rotterdam zo'n tachtig cruiseschepen. Twintig meer dan afgelopen jaar.