© bron: pixabay
Ook Nederland heeft op de klimaattop in Glasgow een verklaring ondertekend waarin staat dat de CO2-uitstoot van de luchtvaart in lijn moet worden gebracht met de internationale klimaatdoelen. In totaal spraken 22 landen direct hun steun ervoor uit, waaronder gastland Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk, Zweden, Turkije, Canada en Costa Rica. Milieuorganisaties reageren sceptisch.
"Samenwerking is belangrijk in de luchtvaartsector. Daarom werken we samen met andere landen aan een langetermijndoel dat in lijn is met de doelen uit het Klimaatakkoord van Parijs", laat een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten. In het akkoord van Parijs is afgesproken dat landen zich zullen inzetten om de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden en bij voorkeur 1,5 graad.
In de luchtvaartverklaring staat het streven om de uitstoot in 2050 naar netto nul te krijgen. Om daar te komen, zet de sector in op duurzame vliegtuigbrandstof en compensatie van de uitstoot.
De verklaring is erop gericht de luchtvaartemissies omstreeks 2050 zodanig terug te brengen dat ze kloppen met het streven zoals dat in Parijs is vastgelegd. Greenpeace bestempelt het stuk van de IACAC echter als 'greenwashing'.Het ziet er volgens de milieuorganisatie groener uit dan het in werkelijkheid is. Compenserende en zogenoemde duurzame vliegtuigbrandstoffen worden 'omarmd', terwijl het aantal vluchten zou moeten verminderen en er meer zou moeten worden ingezet op bijvoorbeeld de trein, zegt Greenpeace. Die roept de Europese leiders en de Europese Commissie op om de verklaring niet te ondertekenen. De milieuorganisatie dringt er bij hen op aan om korte afstandsvluchten te verbieden en te investeren in het spoor.
Er wordt ook wel heel erg geleund op bomen planten, vindt Greenpeace, maar "met compensatie maak je de schade aan het klimaat niet ongedaan." Volgens Greenpeace wordt ook te veel vertrouwd op technieken die nog niet bestaan of voorlopig nog niet beschikbaar zijn.
Natuur & Milieu noemt de aanpak "volstrekt onmogelijk en onrealistisch". Zij stellen dat alleen zaken als een hogere belasting op vliegtickets en kerosine en een CO2-plafond voor de luchtvaart instrumenten zijn die kunnen helpen.
Bron: ANP
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.