© Pixabay
Consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, moeten kunnen rekenen op heldere en betrouwbare groene labels, vinden de Consumentenbond en collega-organisaties in andere landen.
Dat is nu lang niet altijd het geval en daarom eisen de organisaties samen strengere regels voor het gebruik van de labels en een betere aanpak van gesjoemel ermee door het zogenoemde 'greenwashing'. Met dat laatste doet een producent zich groener voor dan hij in werkelijkheid is.
"Uit internationaal onderzoek blijkt dat consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, vastlopen in een wildgroei aan verwarrende groene labels en valse claims", aldus de Consumentenbond. In ons land werden duizend klanten ondervraagd. Bijna twee derde van deze groep vindt dat er te veel groene labels en logo's zijn, die vooral bedoeld lijken voor marketing, aldus de bond. En "zij vinden het lastig om te beoordelen of milieuclaims kloppen".
"Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat het voor consumenten ondoenlijk is om greenwashing te herkennen. Het zou ook niet de taak van consumenten moeten zijn om waar van onwaar te onderscheiden.
Consumenten verwachten, terecht wat ons betreft, dat de overheid ervoor zorgt dat claims en etiketten betrouwbaar zijn", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Maar daar kunnen ze echt niet van uitgaan, weet ze. "Sterker nog, uit een onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat maar liefst de helft van de groene claims niet of nauwelijks is geverifieerd. 40 procent van de claims wordt zelfs niet ondersteund door bewijs."
Bron: ANP
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.