In India zien ze voor het eerst sinds tientallen jaren weer de besneeuwde bergtoppen van de Himalaya. Zo’n openbaring brengt onze intelligente lockdown niet met zich mee, maar wat zijn onze luchten op dit moment prachtig blauw! We zien een minimum aan vliegtuigstrepen in de hemel. Maar dat is niet het enige waardoor onze lucht zo blauw is, vertelt hoogleraar atmosfeer, weer en klimaat Pier Siebesma.
“Er vliegen natuurlijk minder vliegtuigen maar het is ook nog zo dat het de afgelopen tijd heel droog is geweest boven in de lucht. Daardoor blijven de strepen niet staan zoals bij vochtige lucht wel het geval is. We hebben ook minder vervuiling, minder auto’s rijden er, dat geeft ook een schonere en heldere lucht. En wat misschien wel het belangrijkste is: de lucht komt uit het Noordwesten, dat is de schoonste lucht die we kunnen krijgen, die komt van zee. En niet uit Duitsland, België of Engeland. Dat levert veel viezere lucht op. Maar nu kunnen we wel zo'n 35 kilometer ver kijken door deze heldere lucht", aldus Siebesma.
Contrails
Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest. Deze ijskristallen vormen de voor ons zichtbare vliegtuigstrepen. Ze worden ook vaak met hun Engelstalige benaming contrails aangeduid.
Wolkenatlas
Twee jaar geleden kwam de laatste wolkenatlas uit. Hierin kwam de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) met een aanduiding voor wolken zoals vliegtuigstrepen die door menselijke activiteit zijn ontstaan: 'homogenitus', ofwel 'door de mens gemaakt'. De vliegtuigstrepen heten nu voluit: Cirrus Homogenitus.