Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

"Black Friday gaat niet samen met duurzaam ondernemen"

  •  
17-11-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
273 keer bekeken
  •  
shopping-gbfff79928_1920

© Markus Winkler via Pixabay

Op Black Friday (25 november) kopen consumenten massaal spullen bij webshops en winkels. Niet omdat ze die nodig hebben, maar omdat het een aanbieding is. Duurzame bedrijven zouden hier niet aan mee moeten doen, vindt Stefan Romijn, adviseur duurzaam ondernemen bij Stichting Stimular. “Bedrijven verleiden consumenten met hoge kortingen om spullen te kopen die ze niet echt nodig hebben. Bedrijven die meedoen met Black Friday zijn daarom mede verantwoordelijk voor overconsumptie.”

Milieuschade van producten

Uit onderzoek van CBS blijkt dat bijna 80 procent van de bedrijven verduurzaamt. Dat is zeer goed nieuws. "Maar nog weinig bedrijven staan stil bij de milieuschade die gepaard gaat met de producten die zij produceren en verkopen. Producten zijn gemaakt van (soms schaarse) grondstoffen, er is energie nodig om ze te maken en ze hebben vaak veel kilometers afgelegd voor ze de klant bereiken."

De hoge kortingen bij Black Friday zorgen voor een toename in impulsaankopen, wat zorgt voor nog meer gebruik van grondstoffen, energie en transport. Romijn: “Als je bijvoorbeeld kijkt naar elektronica dan zie je dat de milieuschade van de verkochte producten torenhoog is: een stuk hoger dan van het energieverbruik van de verkoper zelf.”

Duurzaam ondernemen

“Bedrijven die serieus werk willen maken van duurzaam ondernemen doen niet mee aan Black Friday”, stelt Romijn. “We zien bedrijven die bewust de deuren gesloten houden die dag of die gratis reparaties aanbieden. Zij geven hiermee een signaal af en laten zien dat zij daadwerkelijk bewust duurzaam zijn. Dat is voor de meeste kleine ondernemers een brug te ver, maar demonstratief geen hoge kortingen bieden op deze dag helpt ook.” 

Ondernemers die verantwoordelijkheid willen nemen voor hun producten, kiezen voor duurzamere grondstoffen, klimaatneutrale producten en lokale producten om transport te beperken. Ook als een product duurzaam is, zijn Black Friday kortingen geen goed idee: een product verkopen dat een klant niet nodig heeft, is nooit duurzaam.

Bron: ANP 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.