Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Biologisch stuwt markt duurzame voeding vooruit

  •  
07-06-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
bio_eten.jpg
De consument kocht in 2011 voor 881 miljoen euro aan biologische voeding. Dat is een stijging van 17,1 procent ten opzichte van 2010 toen de omzet 752 miljoen euro bedroeg. Niet eerder was de groei zo groot.
Groei
Alle productgroepen droegen bij aan de groei. Biologische eieren en zuivel waren de grootste groeiers met respectievelijk 30,7 en 25,3 procent extra omzet. Het marktaandeel biologische eieren nadert hiermee de tien procent. Zuivel is de belangrijkste productgroep geworden, gevolgd door AGF (aardappels, groente en fruit).
Omzet
De supermarkten hebben hun positie als belangrijkste verkoopkanaal versterkt. Hun marktaandeel steeg van 45,3 naar 48,4 procent. De omzet in speciaalzaken groeide gemiddeld met 7,6 procent, maar hun marktaandeel nam door de snellere groei van het supermarktkanaal toch iets af: van 35,3 naar 32,4 procent.
Meer biologische boeren
Het aantal boeren dat omschakelde naar biologische teelt groeide in 2011 net zo hard als in 2010: 3,4 procent. Eind 2011 waren er 1.511 biologische boeren en tuinders. De groei is opvallend, want de algemene trend in de landbouw is dat het aantal boeren en het landbouwareaal al jaren daalt. In de biologische teelt steeg het areaal juist: met 2,3 procent tot ruim 55.000 hectare. Overigens is er een discrepantie tussen de groei van de vraag en de groei van het aanbod. Ketenorganisatie Bionext besteedt daarom veel aandacht aan de voorlichting van boeren die overwegen om te schakelen.
Duurzame voeding
De totale consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel stegen in 2011 van 1,3 naar 1,7 miljard euro. Biologische voeding was goed voor bijna de helft van de totale omzet. Onder duurzame voeding wordt voeding verstaan die zich op één of meerdere duurzaamheidsaspecten onderscheidt van wat de wet eist, zoals dierenwelzijn, fair trade of milieuvriendelijkheid.
Tien keer zo hoog
De groei van duurzaam voedsel was daarmee tien maal zo hoog als de stijging van de totale omzet aan voedsel in Nederland, meldt de Monitor Duurzaam Voedsel van het ministerie van EL&I. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg in 2011 van 3,5 naar 4,5 procent.  
Bron: Bionext
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.