Bijna 70 procent broodbeleg nog plofkip
• 17-09-2018
• leestijd 2 minuten
© Foto: Flickr (Creative Commons)
Bijna 70 procent van de kipvleeswaren in de supermarkt is plofkip. Dit blijkt uit een steekproef van Wakker Dier. Plofkip wordt nog volop gebruikt door A-merken als Zandvliet en Zwanenberg en in huismerken. “Supers keuren de verse plofkip af, maar verwerken het op grote schaal in hun broodbeleg. Dat moet veranderen,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Slechtste score
Supermarktketens Lidl en Aldi hebben het slechtste aanbod. Zo verkoopt Lidl uitsluitend plofkipvleeswaren. Bij Aldi is 95 procent van het broodbeleg plofkip. Hilhorst: “Voor consumenten is het oppassen geblazen. Deze supermarkten lopen met hun kipvleeswaren ver achter op de rest. Daardoor belandt nog veel dierenleed op de boterham.”
Langzamer groeiende kip
Alle huismerk kipvleeswaren van Albert Heijn en Jumbo, en deels ook van de Vomar, komen van een ‘tussenkip’. De tussenkip zit wat betreft welzijn tussen de plofkip en een kip met één ster Beter Leven in. Ze groeit minder snel dan de plofkip, maar krijgt weinig ruimte in de stal en komt nooit buiten. Slechts een klein deel van de vleeswaren in de supermarkt heeft een dierenwelzijnskeurmerk: 11 procent krijgt één Beter Leven-ster, en 6 procent is biologisch.
Steekproef
Wakker Dier deed de steekproef in mei tot en met juli 2018, bij de twaalf grootste supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Bij elke keten is in drie filialen gekeken naar het aantal kipproducten voor op de boterham, waarbij werd gelet op de aanwezigheid van een dierenwelzijnskeurmerk. Vers vlees, conserven en borrelhapjes zijn niet meegenomen in het onderzoek.
Bron: Wakker Dier