© andreas160578 via Pixabay
Bedrijven verleiden de consument graag met ‘groen gas’ en ‘CO2-neutrale bananen’, maar kunnen hun beloftes lang niet altijd nakomen. Dat zeggen toezichthouders tegen Trouw. Het is een problematische ontwikkeling dat marketeers te voortvarend zijn in een bedrijf klimaatneutraal noemen, het zogenaamde 'greenwashing'.
Ondernemers die zeggen klimaatneutraal te zijn, maken een rekensom en investeren bijvoorbeeld in een maatschappelijk ‘compensatie’-project dat CO2 reduceert. Vervolgens trekken ze die besparing af van de werkelijke CO2-uitstoot en komen op nul uit. "Zo lijkt het alsof ze klimaatneutraal produceren, terwijl ze de bedrijfsvoering nauwelijks verduurzamen", vertelt Marc Herberigs van Stichting Stimular. "Dit is rekenkundig juist en vanuit de duurzaamheidsafdeling van het bedrijf ongetwijfeld goed bedoeld, maar is ongeloofwaardig voor de klant."
Bedrijven kunnen zeker maatregelen nemen om klimaatneutraal te worden. "De meeste kansen liggen bij energiebesparing, door bijvoorbeeld te investeren in zuinige apparaten of over te stappen op duurzame elektriciteit voor verwarming en vervoer. Ook kan het plaatsen van zonnepanelen helpen. Een bedrijf kan de resterende CO2-uitstoot die daarna overblijft compenseren om daarmee geloofwaardig klimaatneutraal te zijn", zegt Herberigs.
Bron: ANP | Trouw
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.