Supermarktketens Aldi en Lidl stoppen volgend jaar met de verkoop van staleend uit Frankrijk. Ze stappen over op de vrije-uitloop eend. Dat zeggen beide ketens toe aan Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie is blij met de toezegging. “Gelukkig erkennen deze twee supers dat eendenleed onacceptabel is. Nu Albert Heijn nog,” aldus Wakker Dier.
Staleend
De supermarkten halen
deze Kerst de staleend uit Frankrijk
. Deze Barbarie-eenden hebben een erbarmelijk bestaan. Ze leven met duizenden dicht op elkaar, opgesloten in een dichte stal. Met hun zwemvliezen staan ze op roostervloeren, wat ernstige pootproblemen kan veroorzaken. Hun snavels worden gekort, om verwondingen en kannibalisme te verminderen.
Buitenuitloop
Ook de vrije-uitloop eenden die in de Nederlandse schappen liggen, worden in Frankrijk geproduceerd. Dit zijn Pekingeenden. In tegenstelling tot de staleenden, hebben deze dieren wel toegang tot een buitenuitloop. Daarnaast staan ze binnen op stro in plaats van op roosters. Net als de staleenden hebben ze geen zwemwater.
Campagne
Wakker Dier is een campagne gestart tegen de verkoop van staleend. Deze Franse eend wordt vooral tijdens de feestdagen verkocht. De campagne richt zich momenteel nog op de achterblijvende marktleider Albert Heijn. Verder is staleend ook bij Boon’s Markt, MCD en Nettorama verkrijgbaar.