Albert Heijn stopt met de verkoop van 'plofkalkoen'. De supermarkt heeft aan Wakker Dier laten weten dat het overstapt op de 'nieuwe Albert Heijn kalkoen'. Dit dier is volgens het bedrijf van een langzamer groeiend ras en krijgt daglicht en iets meer ruimte in de stal. ,,Hoewel deze kalkoen nog geen Beter Leven ster verdient, zijn we blij met deze eerste stap van Albert Heijn. De komende kerst onderzoeken we welke supermarkten nog wél plofkalkoen op het kerstmenu zetten'', aldus Wakker Dier.
Het leed van de plofkalkoen
In Nederland worden jaarlijks zo’n 2,3 miljoen kalkoenen vetgemest voor de slacht. De leefomstandigheden zijn vergelijkbaar met die van de plofkip: het gros van de dieren komt nooit buiten en leeft met veel dieren op elkaar gepropt in hun eigen poep. Gemiddeld weegt een kalkoenhaan bij de slacht na 20 weken al 20 kilo en een hen na 12 weken 10 kilo. Deze veel te snelle groei en slechte leefomstandigheden eisen hun tol. Zo hebben veel kalkoenen last van pijnlijke voetzweren en loopproblemen en kampen ze met geïrriteerde ogen en luchtweg- en darmproblemen. Bovendien zijn het antibioticagebruik en de vroegtijdige sterfte hoog.
‘De nieuwe AH kalkoen’
De nieuwe kalkoen van Albert Heijn komt uit Frankrijk en is van een ras dat langzamer groeit dan de gemiddelde Nederlandse kalkoen. Behalve meer tijd om te groeien, krijgen de dieren meer ruimte in de stal: maximaal 7,2 dieren per vierkante meter in plaats van de huidige 8,5. Ook krijgen ze daglicht, meer afleiding en plantaardig voer. Sommige dieren krijgen ook frisse lucht in de stal. De betere omstandigheden en het andere ras zorgen voor een sterftecijfer dat twee keer lager is dan bij Nederlandse plofkalkoen, aldus de grootgrutter.