Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Albert Heijn koploper met duurzame vleesaanbiedingen

  •  
21-12-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
groente2.jpg
Wie tijdens Kerst een stukje duurzaam vlees wil eten, kan daarvoor bij de supermarkten het beste terecht bij Albert Heijn. Maar weinig supermarkten bieden recepten aan met duurzaam vlees. Dit blijkt uit een onderzoek van Natuur & Milieu onder alle supermarkten in Nederland.
Koplopers
Slechts 9 van de 23 supermarktketens hebben duurzaam vlees in de aanbieding. 38% van het vlees dat bij Albert Heijn in de bonus is, is duurzaam. Plus en Deen delen een tweede plaats met 25% duurzaam vlees in de kerstaanbiedingen. Hoogvliet neemt een derde plaats in met 23% duurzaam vlees. Een wereld valt te winnen bij de samenstelling van kerstmenu's. In de kerstmenu's die de supermarkten voorstellen in hun bladen en op de website, is nauwelijks duurzaam vlees te vinden. Uitzondering vormen de recepten van Jamie Olivier in de Allerhande.
Dierenwelzijn en milieu
Maar liefst twee derde van alle duurzame vleesaanbiedingen beschikt over 1 ster Beter Leven kenmerk voor dierenwelzijn. Dit kenmerk zegt niets over de milieubelasting van vlees. De Milieukeur, Bio- en EKO-keurmerken stellen wel eisen aan de milieubelasting. Een derde van de duurzame vleesaanbiedingen met Kerst beschikt over een van deze keurmerken. Die zijn vooral te vinden bij Hoogvliet, Jumbo, Plus, C1000 en Lidl.
Vleesvervangende maaltijden
Naast duurzame vleesaanbiedingen, zijn er ook steeds meer supermarkten met vleesvervangende kerstmaaltijden in de aanbieding. Behalve koploper Albert Heijn, bieden Jumbo, C1000, Digros en Dekamarkt vleesvervangende maaltijden aan. Het gaat onder andere om gevulde portobello, een vegetarische gourmetschotel of een quinoaschotel met kooltjes. Een vegetarische variatie op vlees is al snel 4 à 5 keer milieuvriendelijker.
Duurzaam vlees noodzakelijk
Volgens Sijas Akkerman, teammanager Landbouw bij Natuur & Milieu kunnen veel supermarkten meer doen aan een duurzaam kerstgevoel. 'De mondiale voetafdruk van vlees is groot. Voor iedere kilo vlees is gemiddeld 6 kilo plantaardig veevoer nodig. Door de wereldwijd toenemende vraag naar vlees is landbouwgrond nodig waarvoor vaak bossen worden gekapt. Ook komt er veel broeikasgas vrij bij de productie van vlees. Duurzame vleesproductie wordt daarom steeds noodzakelijker. Met Kerst, wanneer veel mensen graag onbezorgd genieten van lekker eten, is voor supermarkten een uitstekend moment om duurzaam vlees of een vegetarisch menu te stimuleren.'
Natuur & Milieu heeft de aanbiedingen van alle supermarktketens voor de hoofdmaaltijd van het kerstmenu onderzocht. Zowel op vlees als op vleesvervangers. In het weekend van 15 december hebben vrijwilligers een aantal supermarkten onderzocht op de kerstaanbiedingen in de schappen. Aanvullend zijn de online folders bekeken, ook die in de week vlak voor Kerst zijn verschenen.
Bron: Natuur & Milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor