© Ramona via Pixabay
Het aantal speciale aanbiedingen van vlees door supermarkten is vorig jaar met 6 procent verminderd, meldt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. "Een goede ontwikkeling, waaraan de meeste supermarkten bijdragen", aldus de organisatie. Zij vlooit jaarlijks de reclamefolders uit. Er werd 18.345 keer vlees in de reclame gedaan in 2022. Dit is de eerste keer in de meting van Wakker Dier dat het aantal vleesaanbiedingen over een heel jaar daalde.
Albert Heijn, Lidl en Dirk lopen voorop in de beperking ervan en schrapten elk ongeveer 20 procent van hun vleesaanbiedingen. Sinds 2015 houdt Wakker Dier het aantal vleesaanbiedingen bij van twaalf supermarktconcerns. Naast de drie genoemde supers zijn dat Aldi, Coop, DekaMarkt, Hoogvliet, Jumbo, Picnic, Plus, Spar en Vomar.
Die dalende de trend is niet overal te zien, bij een enkeling zag Wakker Dier tot haar ongenoegen zelfs het tegendeel. Opvallend is dat Plus het aantal vleesaanbiedingen fors liet stijgen, met maar liefst 21 procent. "Steeds meer mensen willen bewust minder vlees eten", aldus de organisatie. Wie daarin niet met de aanbiedingen volgt, werkt volgens haar "deze verandering actief tegen".
Overigens maakt Wakker Dier ook een onderscheid tussen typen vleesaanbiedingen. Zo daalde bij Spar weliswaar het totale aantal vleesaanbiedingen met 32 procent, maar dat kwam volgens Wakker Dier doordat de supermarkt minder vlees met een dierenwelzijnskeurmerk in de aanbieding deed. Het aantal kiloknallers steeg juist. Supermarktketens Aldi en Vomar stunten allebei ook meer met vlees, maar de toename is er een stuk kleiner dan bij Plus. Bij beide concerns stegen de aanbiedingen met zo'n 4 procent.
Bron: ANP | Wakker Dier
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.