Uit de kiloknallermonitor van Wakker Dier blijkt dat supermarkten steeds meer stunten met kip zonder dierenwelzijnskeurmerk. In 2018 stonden er 56 procent meer kip-kiloknallers in de folders dan in 2015 en kwam het aantal kipstunts uit op een recordhoogte van 1.900 stuks. Volgens Wakker Dier gebruiken de supermarkten de kiloknallerkip als lokkip om klanten naar hun winkel te trekken. De kip betaalt hiervoor de prijs
Lokkip komt nooit buiten
Het welzijn van de lokkip zit tussen de plofkip en één ster Beter Leven-kip in en varieert per supermarkt. De lokkip komt nooit buiten, leeft in haar eigen uitwerpselen en moet na zeven weken naar de slacht. In het slechtste geval leeft ze met zo’n 17 kippen op één vierkante meter. Dit is zo bij de meeste supermarkten, waaronder marktleiders Albert Heijn en Lidl. Albert Heijn staat al jarenlang aan de top met de meeste lokkip in zijn folders.
Welzijnsgrens
Na de overstap van plofkip naar lokkip werd het stil op kipgebied in supermarktland. Wakker Dier wil dat de supermarktketens de welzijnsgrens van kippen verhogen naar minimaal één ster. Daarom lanceerde ze gisteren een radiocampagne om aandacht te vragen voor de lokkip.
Reactie supermarkt en levensmiddelenhandel
AH wijst er ook op dat vlees dat de supermarktketen tegen een actieprijs aanbiedt, exact gelijk is aan vlees zonder korting. Volgens een woordvoerder zet Wakker Dier met deze campagne een verkeerd beeld neer van Albert Heijn.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie van de supermarkten, zegt dierenwelzijn “heel belangrijk” te vinden. Of supermarkten maatregelen nemen om de welzijnsgrens van kippen te verhogen, kon een woordvoerster echter niet zeggen.