Nederlanders stappen weer vaker aan boord van een cruiseschip. Volgens brancheorganisatie Cruise Lines International Association (CLIA) ging vorig jaar een recordaantal van 110.000 Nederlanders op cruisevakantie. Dat betekende een stijging van het aantal passagiers met 6 procent op jaarbasis.
Korte cruises
De stijging komt volgens de vereniging van cruiserederijen onder meer door een toename van korte cruises van twee tot drie dagen. Daarmee kunnen mensen voor het eerst proeven en ruiken aan een dergelijke wijze van vakantie vieren. Op jaarbasis was hier sprake van een groei met 37 procent.
Vervuilende stookolie
Uit onderzoek van 2017 bleek nog dat cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof. Er wordt gezegd dat de uitstoot van één schip gelijk aan die van een miljoen auto's per dag. Cruiseschepen veroorzaken daarnaast watervervuiling door het lozen van afval(water) in zee of oceaan.
De rederij zoals P&O claimen zelf dat ze bezig zijn om het brandstofverbruik van de schepen te verminderen en door het plaatsen van roetfilters proberen ze het hoeveelheid uitstoot van fijnstof te verminderen.
Voorbeeld van aan berekening van de kg CO2 uitstoot van een vakantie van 2 weken (4p):
Vakantie naar Curacao (vliegtuig + hotel) 10.500 kg CO2
Cruise vanaf Curacao (vliegtuig + cruise) 18.700 kg CO2