Logo VARAgids
Alles over tv, series, films en podcasts

The Killer: beheerste stijloefening in klinische afstandelijkheid

  •  
10-11-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2400 keer bekeken
  •  
EN-US_The_Killer_FrontFacingFassbender_Vertical_27x40_RGB

© James Paterson / Netflix

Misschien doen David Fincher (Se7en) en Michael Fassbender hun werk wel net iets te goed.

Het is helaas het gevaar van hoge verwachtingen. Wanneer je hoort dat regisseur David Fincher (Zodiac, Gone Girl) en scriptschrijver Andrew Kevin Walker voor het eerst sinds Se7en weer de handen ineenslaan, dan is de kans ook wel heel groot dat je toch een beetje teleurgesteld zal zijn.

The Killer, naar de gelijknamige graphic novel van Alexis Nolent en Juc Jacamon, volgt het leven van een naamloze huurmoordenaar (Michael Fassbender, Prometheus, X-Men: First Class). Dat leven is minder spectaculair dan gedacht. Het is, zo vertelt hij ons zelf in een voice-over, vooral een kwestie van wachten. Heel veel wachten. Daarnaast moet een goede huurmoordenaar juist zorgen voor zo min mogelijk sensatie. En ondergetekende is, al zegt hij het zelf, een hele goede huurmoordenaar.

MATZ_R1_47_20221201cs_v14_DoVi_20230421.0094807

© Netflix

Wanneer een klus in Parijs toch misloopt, en zijn opdrachtgever vervolgens op brute wijze probeert alle sporen uit te wissen, krijgt onze hoofdrolspeler de kans om zich echt te bewijzen.

MATZ_R2_37_20230619j_v16_ana_DoVi_20230830.0197829

© Netflix

De combinatie David Fincher – Andrew Kevin Walker – Michael Fassbender klinkt als de perfecte match. Toch valt de film zelf een beetje tegen. Ironisch genoeg doen Fincher en Fassbender hun werk misschien wel net iets te goed: ze weten in beeld en actie zo goed de klinische afstandelijkheid van de huurmoordenaar te vangen, dat het bij de kijker een soortgelijke gevoelloosheid opwekt.

MATZ_R1_47_20221201cs_v14_DoVi_20230421.0097554

© Netflix

Wat betreft nihilisme en kille hoofdrolspeler heeft de film wel wat weg van Collateral van Michael Mann, met het grote verschil dat Jamie Foxx nog kan rekenen op sympathie van het publiek. Twee kleine rollen weten in The Killer de apathie wel kort te doorbreken: taxichauffeur Leo (Gabriel Polanco) en assistente Dolores (Kerry O’Malley), beiden relatief onschuldige omstanders die echt net de pech hadden op het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn.

MATZ_R1_48_20230510t_v15_DoVi_20230805.0102755_CC2

© Netflix

Ook sommige onlogische plotelementen leiden af. Want waarom maken de collega-professionals (waaronder Tilda Swinton) die zijn ingehuurd om de rommel van onze hoofdrolspeler op te ruimen hun klus niet af? En waarom verdienen sommige mensen een doodvonnis en andere juist niet?

The Killer is een beheerste stijloefening van getalenteerde makers, maar niet veel meer dan dat.

The Killer, vanaf vrijdag 10 november 2023 op Netflix

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief