Nieuwe Facebook Watch-titel is heerlijk naargeestig.
In de korte film The Birch (2016) neemt een tiener het op tegen de pestkoppen die zijn leven verzieken. Dat doet hij door de mythische krachten van ‘The Birch’ (een soort boom annex kwelgeest) op te roepen, nadat hij een eigenaardig toverboek heeft gevonden. Moeder natuur, of de bezielde krachten uit het woud, helpen hem vervolgens wraak te nemen.
In de gelijknamige nieuwe Facebook Watch-serie staat juist een vrouwelijke hoofdpersoon centraal: Evie (Xaria Dotson) wordt gepresenteerd als een buitenbeentje. Haar moeder overleed recentelijk aan een overdosis en nu probeert ze haar via toverspreuken en andere hekserij in het hiernamaals te spreken te krijgen. Saillant, of luguber, is dat moederlief begraven ligt in de weelderige tuin van Evie, gelegen naast het huis waar ze met haar vader woont, midden in een bosachtige omgeving.
Op een dag is ze tegen wil en dank getuige van een moord. De drie mannelijke daders - schoolgenoten, zo blijkt later - zien haar gluren en nemen haar stevig te pakken. In de tuin vindt de gehavende Evie vervolgens een merkwaardig attribuut, een soort demonisch symbool. Ze zoekt op internet naar de betekenis, en vindt een video van een lotgenoot. Dus dompelt Evie zich nog verder onder in de wereld van de zwarte magie, onder meer om de kwajongens een hak te zetten.
The Birch laat zich omschrijven als een coming-of-age -variant van I Spit on Your Grave (1978), maar dan met bovennatuurlijke elementen. De afleveringen hebben een speelduur van ruim een kwartier, waardoor ze zich uitermate goed lenen voor kijkbeurten op de smartphone. En het is knap dat de makers binnen dit format een verhaal weten te brengen dat beklijft, en waarin de kijker ook serieus wordt genomen. Want hoewel The Birch in de categorie coming-of-age valt, betekent dit niet dat er zelfcensuur wordt toegepast. Evie’s leefwereld is van meet af aan zeer naargeestig. De verwachtingen liggen hoog voor de rest van het seizoen.
The Birch S01, vanaf 11 oktober 2019 op Facebook Watch