De kaarten worden opnieuw geschud en de vrouwen nemen het voortouw in spannende opener.
Let op: recensie bevat spoilers
In het derde seizoen van Suburra nemen de vrouwen het voortouw. De vriendinnen van Aureliano (Alessandro Borghi) en Spadino (Giacomo Ferrara) tonen in de eerste aflevering aan dat ze net zo vindingrijk en gewiekst zijn als hun eega’s, door een belangrijke bijdrage te leveren aan de onverwachte ondergang van Samurai (Francesco Acquaroli). De aflevering begint nog met een flashback waarin de jonge Samurai een paard bestijgt, waarop zijn moeder hem influistert: ‘Laat hem maar zien wie de baas is.’ Precies dat heeft Samurai decennialang gedaan. Maar ook de door de wol geverfde keizers komen soms noodlottig aan hun einde.
Zodoende zien we hoe Nadia (Federica Sabatini) en Angelica (Carlotta Antonelli) de handen ineenslaan en de dochter, zoon en ex-vrouw van politicus Cinaglia (Filippo Nigro) ontvoeren. Zodat Cinaglia hun partners, Spadino en Aureliano, noodgedwongen moet leiden naar Cinaglia’s opdrachtgever Samurai. Hoewel Samurai al enige tijd niet meer dan een tussenpersoon is, die wordt gemarchandeerd door de Siciliaanse maffia. Vorig seizoen zagen we al dat er gesteggel is over land waarop een casino-oord moet verschijnen. In het derde seizoen, tevens het slotstuk, treft Cinaglia nieuwe verdienmogelijkheden bij het Vaticaan.
Maar de kardinaal die hij wil overreden ziet de bui al hangen en wil niet via een politicus een pact sluiten met de georganiseerde misdaad. Dus is het aan Cinaglia om iets compromitterends te vinden over de geestelijke. Tegelijkertijd heeft Samurai het gemunt op Aureliano, en hebben Aureliano en Spadino dus nog een appeltje te schillen met Samurai. Dus worden in het derde deel de kaarten opnieuw geschud. Omdat er met de dood van Samurai een machtsvacuüm ontstaat waar de jongelingen (Aureliano, Spadino, Nadia en Angelica) graag in willen springen. Maar de vraag rijst of ze de Sicilianen kunnen aftroeven.
Het is een gotspe dat Suburra nu aan zijn einde komt. Het misdaaddrama van showrunners Daniele Cesarano en Barbara Petronio heeft zich sinds 2017 ontpopt tot een van de parels uit de Netflix-stal. Al is het alleen maar omdat ze Rome in al haar pracht en glorie laten zien. Zoals in het shot waarin Samurai aan zijn einde komt, bij een onderbelicht altaar in de open lucht. Pas minuten later zie je dat hij is bezweken vóór het Colosseum. De plek waar gladiatoren – Aureliano en Spadino – soms prevaleerden, dan het onderspit dolven. Maar ditmaal zijn de rollen omgedraaid. Dat het aankomende zoontje van de zwangere Angelica ‘Cesare’ heet spreekt boekdelen.