Een blanke agent rijdt een donkere tiener aan; zijn collega’s helpen hem zijn sporen uit te wissen. Dat is het explosieve gegeven van de Netflix-serie Seven Seconds.
Het crimedrama Seven Seconds draait niet om de vraag wie de dader is. Dat is letterlijk vanaf de eerste scène duidelijk: de goedhartige politieagent Peter Jablonksi (Beau Knapp) rijdt in New Jersey in een zware sneeuwstorm per ongeluk de donkere tiener Brenton Butler van zijn fiets. Het was een ongeluk, maar als blanke agent in het huidige Amerika heeft hij de schijn tegen zich, beklemtonen zijn collega’s die hem snel te hulp schieten. De sporen worden gemaskeerd en als de melding de volgende ochtend binnenkomt, spelen de agenten de vermoorde onschuld.
In tien afleveringen toont bedenkster Veena Sud (die eerder de Amerikaanse versie van The Killing ontwikkelde) wat voor gevolgen deze daad heeft voor de talloze gefrustreerde betrokkenen. Jablonski worstelt, tot ergernis van zijn zwangere vrouw, met zijn geweten terwijl de familie van Brenton (mooie rol van Regina King als zijn moeder) in het ziekenhuis bidt en hoopt dat de jongen uit zijn coma ontwaakt. Openbaar aanklager K.J. Harper (Clare-Hope Ashitey) en detective Joe Rinaldi (Michael Mosley) pulken ondertussen hardnekkig aan de vele losse eindjes die de zaak kent.
Seven Seconds biedt een intrigerende premisse die noopt tot doorkijken. Hoewel veel ontwikkelingen zich grotendeels laten voorspellen, is de drang om verder te kijken sterk genoeg om het tien uur lang vol te houden. Daar zorgen het uitstekende acteerwerk en de urgente actuele thema’s die het verhaal aansnijdt - de spanning tussen blank en zwart, corruptie binnen het politiekorps, de aandacht voor problemen van veteranen - wel voor.
Naarmate de serie echter vordert, dringt zich de vraag op of alle bij-lijntjes in het meanderende plot wel echt nodig waren geweest. Mede hierdoor gaan de afleveringen op den duur lijzig aanvoelen, iets dat met een strakkere montage (er had gemakkelijk tien minuten uit elk deel gekund) redelijk eenvoudig verholpen had kunnen worden.
Het lijdt geen twijfel dat bedenkster Sud en haar team de lat hoog hebben gelegd en iets heel bijzonders wilden maken. Maar uiteindelijk lijkt Seven Seconds te veel een mengelmoesje van tv-klassiekers als The Shield, The Wire en Law & Order te zijn geworden, om de indruk achter te laten die de makers met het ambitieuze project ongetwijfeld wel voor ogen stond.