© ITV / BBC Studios
Rechercheurs Janet en Rachel doen een macabere vondst in fijn misdaaddrama waarin scenarist Sally Wainwright telkens de privélevens van de hoofdpersonen knap parallel laat lopen aan de moordzaken.
Rechercheur Janet Scott (Lesley Sharp) neemt merkwaardige waarnemingen van haar buren maar al te serieus. In de openingsaflevering van het derde seizoen belt een buurvrouw bij haar aan. Een echtpaar dat verderop woont is al enige tijd niet gezien en er hangt een rare geur. Janet besluit meteen haar collega’s in te schakelen. Wanneer die het huis betreden blijkt de vrouw des huizes te zijn onthoofd, terwijl haar echtgenoot half bewusteloos in bed wordt aangetroffen. Hij beweert al snel dat hij stemmen heeft gehoord. Z’n dochter Helen (Nicola Walker uit Spooks) zou de dader zijn.
Maar Helen biecht op het politiebureau op dat ze haar ouders al 30 jaar niet heeft gezien. Over het hoe en waarom is ze summier. Tijdens de eerste ontmoeting met Janet en haar vaste secondant Rachel (Suranne Jones) gedraagt de dochter van het echtpaar zich laconiek. Ze wil er niets van weten. Dat kan dus twee kanten op, suggereert scenarist Sally Wainwright (Happy Valley): óf Walkers personage heeft iets te verbergen óf Janet en Rachel moeten hun focus verleggen. Tussendoor passeren zoals gewoonlijk de persoonlijke sores van de rechercheurs de revue.
Zo is Rachel onlangs getrouwd, maar gedraagt haar man zich niet zo volwassen als ze zou willen. Haar moeder spendeert daarnaast veel dagen dronken in de kroeg. Het is fascinerend hoe Wainwright het thema van de aflevering (een getroebleerde familiegeschiedenis) parallel laat lopen aan de persoonlijke levens van de hoofdpersonen. Maar misschien ook logisch: Janet en Rachel reflecteren vaak als ze aan zaken werken op hun eigen privéleven. Hoe doen ze dat zelf? Die tactiek levert ook in het derde seizoen weer geloofwaardige aanknopingspunten op.
Scott & Bailey S03, vanaf donderdag 26 oktober 2023 op BBC First
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief