In de Scandinavische superheldenserie is er meer tienerdrama dan intrigerende mythes en actie.
‘Velen geloven dat Ragnarok het einde was. Ze hadden het mis. Het was het begin.’
De nieuwste Netflix coming-of-age-superheldenserie is bedacht en gemaakt door Adam Price ( Borgen , Below the Surface ). Hij werd geïnspireerd door de rijke Noorse mythologie, de prachtige Noorse landschappen met fjorden, en de klimaatveranderingen.
In de serie ontmoeten we de broers Magne (David Staktston) en Laurits (Jonas Strand Gravli) – oftewel de nog niet ‘wakker gemaakte’ Thor en Loki. In de eerste aflevering verhuizen ze terug naar hun geboorteplaats Edda met hun moeder. De (fictieve) stad was de laatste in Noorwegen die christelijk werd en het geloof in de Noorse goden opgaf. Na een merkwaardige ontmoeting met twee oudere mensen – die erg lijken op Odin en Frigg – merkt Magne dat er iets aan hem verandert.
Op school raakt Magne bevriend met de uitgesproken milieuactiviste Isolde (Ylva Bjørkaas Thedin). Zij is ervan overtuigd dat het water in Edda vervuild wordt door de fabriek van de familie Jutul en maakt YouTube-video’s waarin zij hen probeert te ontmaskeren. ‘Deze stad heeft iets zieks, dat krijgt je te pakken’.
Laurits laat zich meer in met de groep van Fjor (Herman Tømmeraas) en Saxa Jutul (Theresa Frostad Eggesbø). Hoewel Laurits’ personage veel potentie lijkt te hebben voor diepgang, lijkt hij enkel ‘gebruikt’ te worden om humor in de serieuze tonen van het verhaal te brengen.
De invloedrijke familie Jutul woont in een enorme villa hoog in de bergen en doet denken aan de Twilight-familie door hun eigenaardigheden en allures. Hun geheim wordt beetje bij beetje onthuld door subtiele gebeurtenissen.
Ragnarok is anders ten opzichte van Amerikaanse superheldenseries als The Flash en Arrow. Het heeft een serieuzere toon en leunt niet op actiescènes. Wel voelt dit eerste seizoen (helaas) als een lange introductie met weinig diepgang. En wanneer de climax (eindelijk) komt in de laatste aflevering, moeten we wachten tot het tweede seizoen. De personages en de verhaallijnen hebben potentie om meer complexiteit te laten zien, maar blijven oppervlakkig. Buiten de introducerende stukjes tekst aan het begin van elke aflevering en een bijhorende les in de klas van de broers, wordt er weinig meer duidelijk over de mythische figuren in deze versie van Ragnarok. Wie veel actie, mythologie en epische gevechten verwacht, wordt dit seizoen teleurgesteld. Wel belooft het einde een begin te bieden aan een spannender vervolg.