Terwijl Claire en Jamie het leven weer proberen op te pakken, tikt de klok door en zorgen nieuwe mensen op de Ridge voor uitdagingen.
Foto credits: Sony Pictures
Na de gruwelijke gebeurtenissen in het vijfde seizoen voelt de openingsaflevering van seizoen zes als een stilte voor de storm. De aflevering begint met een terugblik naar Schotland in 1753. Jamie was gevangen, kreeg zweepslagen en het lukte hem om de katholieken en de protestanten met elkaar te verenigen. Een van zijn medegevangenen was Thomas Christie (Mark Lewis Jones), die nu twintig jaar later aankomt op Fraser’s Ridge met zijn twee kinderen Malva (Jessica Reynolds) en Allan (Alexander Vlahos). Vooral Malva is erg onder de indruk van de vooruitstrevende Claire.
Claire (Caitriona Balfe) en Jamie (Sam Heughan) zijn op de Ridge bezig om verder te gaan na de ontvoering en verkrachting van Claire. De tijd tikt door en ze weten dat de oorlog steeds dichterbij komt. Jamie moet besluiten of hij als de contactpersoon wil fungeren tussen de kroon en de lokale Cherokee-mensen, een zogenaamde ‘Indian Representative To The Crown’.
De liefde en aantrekkingskracht tussen Claire en Jamie is nog altijd groot, en lijkt zelfs sterker te zijn dan voorheen. Hoewel ze zegt dat alles prima gaat, is het duidelijk dat Claire niet oké is. Ze heeft een verdoving na kunnen maken en maakt daar ook zelf gebruik van om te kunnen slapen, omdat ze intense nachtmerries heeft. Na alles wat Claire is overkomen in het vijfde seizoen, lijkt de manier die ze eerder gebruikte om ervaringen te verwerken niet meer te werken.
‘En als tijd ook maar iets met God te maken heeft, dan denk ik dat geheugen… de duivel moet zijn.’ De aflevering is toepasselijk Echoes getiteld en refereert aan de echo’s van trauma die slachtoffers jaren later nog kunnen voelen.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
In Outlander komt (te) vaak seksueel en lichamelijk geweld voor dat soms zo bruut is dat de serie ervoor bekritiseerd wordt. Maar, wat deze aflevering laat zien – en wat ook in vorige seizoenen is teruggekomen – is dat makers Ronald D. Moore en Matthew B. Roberts met het schrijfteam heel sensitief en realistisch de emotionele (en fysieke) gevolgen van seksueel geweld weten te vangen in de verhaallijnen van de personages.