© Sky / HBO
Olivia Colman en David Thewlis spelen een eigenzinnig echtpaar in uitstekend drama gebaseerd op waargebeurd verhaal.
Foto credits: WarnerMedia
Christopher en Susan Edwards werden in 2014 veroordeeld tot een minimum van 25 jaar cel voor de moord op Susans ouders; William en Patricia Wycherley. Het bejaarde echtpaar werd in 1998 doodgeschoten en later in hun eigen tuin begraven. De Edwards inden vervolgens hun pensioenen, totdat hun weerzinwekkende daad in 2012 werd ontdekt. Hoewel de kijker er in het begin van de eerste aflevering van Landscapers op wordt gewezen dat Christopher en Susan jaren later nog steeds beweren onschuldig te zijn. Of geloven ze in de mores die gelden in Hollywoodfilms? Dat een personage aan het einde van een film zonder gewetenswroeging zijn leven weer kan oppikken? Dat zijn zonden door een plotselinge regenbui zijn weggespoeld?
Christopher (David Thewlis) en Susan (Olivia Colman) dompelen zich graag onder in Hollywoodklassiekers. Ze verzamelen peperdure parafernalia uit de filmgeschiedenis en kijken samen graag naar klassiekers als High Noon (1952) met filmsterren als Gary Cooper en Grace Kelly. De Edwards ogen als naïevelingen, hoewel ze heel goed weten wat ze doen. Zo zijn ze op een gegeven moment verhuisd naar Frankrijk, omdat ze vreesden dat de Engelse opsporingsdiensten hun fraude op het spoor zouden komen. Het verhaal begint op het moment dat de twee op zwart zaad zitten als hun praktijken in Engeland aan het licht zijn gekomen.
Op zich is dat geen nijpend probleem, maar Christopher kan echter – vanwege de taalbarrière – geen baan vinden en Susan blijft spullen kopen. Totdat de Brit op een dag z’n stiefzus belt en alles opbiecht, in de hoop dat ze hem wat geld wil lenen. Nog zo’n naïeve daad. Natúúrlijk belt ze de politie. Dus zien we in de tweede aflevering hoe het echtpaar, dat nog steeds smoorverliefd op elkaar oogt, tijdens verhoren uiteengereten wordt door slimme politiedetectives, in een heerlijk absurdistisch drama. De keuze voor absurdisme is daarnaast niet zo vreemd: dit ís een knotsgek verhaal. Zodoende experimenteert showrunner Ed Sinclair volop met vorm en inhoud.
Dat zie je niet zo vaak in televisiedrama’s: intrigerende montages, scènes die elkaar overlappen, personages die ineens in een andere setting verschijnen als verteller. Exemplarisch is als Christopher en Susan ineens zelf in een Hollywoodfilm verschijnen, gefilmd in zwoel zwart-wit. Het is in die zin knap hoe Sinclair - en z’n team - de esthetiek en sfeer van Landscapers spiegelt aan de zienswijze en de gedragingen van de twee hoofdpersonages. En over gespeelde naïviteit gesproken: dat kan Colman met haar puppyogen en haar onbevangen blik als de beste. Hoewel ze ook meer lijkt te weten dan ze vooralsnog laat zien, getuige mysterieuze flashbacks.
Landscapers S01, vanaf zondag 7 januari 2024 op Canvas
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief