De makers van Gomorra zetten de juiste toon voor een zinderend misdaaddrama.
Foto credits: Lumiere
Politiecommissaris Dario Maltese (Kim Rossi Stuart) leidt een narcoticabrigade in Rome. Het is 1976 en de drugshandel floreert. In de openingsscène zien we Maltese in een auto, onderdeel van een stoet, op weg naar een inval. In een beduimeld pand weet hij met veel bravoure een vuurgevaarlijke, vluchtende crimineel uit te schakelen. Hoewel hij, zo blijkt later, eigenlijk maar slecht kan mikken. Zo zetten de makers – Leonardo Fasoli en Maddalena Ravagli, bekend van Gomorra – in de luttele eerste minuten een beeld neer van een man waar niet mee te sollen valt.
Vervolgens zien we hoe Maltese is gescheiden, en hoe vrouw en dochter tegenwoordig in de Verenigde Staten resideren – dat lijkt slim bedacht, zodat eventuele maffiosi hen niet kunnen bedreigen. De hoofdpersoon is per trein onderweg naar zijn geboortegronden, het Siciliaanse Trapani, waar hij de getuige zal zijn bij het huwelijk van een jeugdvriend, Gianni Peralta. De laatstgenoemde zetelt op het Italiaanse eiland als politiecommissaris. Maar daags voor de echtverbintenis worden Peralta en zijn zwangere vrouw doodgeschoten.
Maltese ziet hoe twee passanten op een scooter een paar schoten lossen en poogt nog terug te schieten. Het heeft geen baat. De stervende Peralta drukt Maltese nog op het hart dat hij in zijn huis een bakje met indexkaarten verstopt heeft. Het zal vast te maken hebben met corruptieonderzoek, maar als Maltese Peralta’s kluis aantreft, blijkt de inhoud al verdwenen. En dus zit er niets anders op: wraak. Maltese vraagt aan zijn Romeinse baas of hij mag verkassen naar Trapani en wordt daar prompt de nieuwe man die je moet vrezen. Hoewel hij zijn nieuwe collega’s nog wel even moet inpeperen dat het nu menens is.
Want nu heeft Maltese de leiding over een gemêleerd gezelschap waarvan nog niet duidelijk is wie de goede zaak steunt, wie de andere kant opkijkt en wie op de loonlijst van de maffia staat. En dan is er nog de pers: een broodnodige luis in de pels. Die op hun beurt Maltese meedelen dat regels er zijn om overtreden te worden. Zo geraakt Maltese op de plek waar hij al twintig jaar niet meer is geweest verstrengeld in een intrige.
Il Commissario Maltese was in 2017 een grote hit in Italië en werd afgelopen zomer al uitgezonden op Canvas. Dat succes ligt ten dele aan de schrijfstijl van Fasoli en Ravogli, die de juiste toon in de smiezen hebben voor een zinderend misdaaddrama. Natuurlijk kan het ook geen kwaad dat de reeks bijzonder nostalgisch is qua auto’s en kostumering van toen. En dan is er het adembenemende Trapani, waar je goddelijk kan dineren met uitzicht op de Tyrreense Zee, maar waar het leven, zeker in de jaren zeventig, bijzonder gevaarlijk kon zijn. Die tweeledigheid, die met verve wordt gebracht, maakt Il Commissario Maltese onweerstaanbaar.
Il Commissario Maltese S01, vanaf 21 november 2020 wekelijks op NPO 2 en NPO Start, en tevens in zijn geheel op NPO Plus.