In gesprek met Frank Ketelaar, Achmed Akkabi, Dana Nechushtan en Robert Kievit.
Frank Ketelaar (schrijver/regisseur – Vuurzee, Overspel, Klem) ‘Ik zou best, net als House of Cards, een serie willen maken die in één keer online te zien is. Als je bij de publieke omroep werkt, zoals ik, is het echter lastig om belastingbetalers te vragen extra geld neer te tellen voor een abonnement op onze series. De makers moeten ervoor zorgen dat mensen kijken naar de series die eens per week op tv zijn. Het is dus van belang ze direct bij de strot te grijpen; zappen is een verleidelijke optie als de kijker iets saai vindt. Belgische producenten die de rechten van Klem hadden gekocht, wilden zelfs dat we een schietpartij uit de tweede aflevering naar voren zouden halen, zodat kijkers direct bleven hangen. Wat betreft House of Cards: ik ben enorm fan van de eerste twee seizoenen, en de filmische aspecten ervan – vooral de prachtige shots met bewegende camera’s en de strakke look – willen we hier graag overnemen. Ook de durf van de serie spreekt me aan: scenaristen kunnen rustig een dialoog van een paar minuten schrijven. Netflix heeft enorme budgetten waar wij alleen maar van kunnen dromen, maar gelukkig zijn we in Nederland heel goed in goede content produceren voor weinig geld. Er lopen veel vakmensen rond, vooral de laatste jaren hebben we daarin een enorme boost gehad. Amerikanen staan daar weleens versteld van. Waar ik ook blij mee ben: het lokale product wordt steeds belangrijker voor Netflix omdat ze een groot deel van de omzet buiten de VS halen.’
‘Ik ben zeker beïnvloed door het succes van House of Cards en Netflix. De hele serie was geweldig gemaakt; vooral in de eerste seizoenen leek het behoorlijk aangedikt, maar nu blijkt dat real life soms nog gekker is dan fictie. Ik denk overigens dat de serie makkelijk nog een paar seizoenen door had gekund met Claire Underwood (Robin Wright, red.) in de hoofdrol. Als ik als maker naar de serie kijk: het is heel prettig dat alles in één keer wordt uitgebracht, want je kunt spaarzamer zijn met de details. Je hoeft niet alles van het verhaal weg te geven in de eerste aflevering. Ook in de derde aflevering kun je nog met essentiële informatie komen. Toen ik begon met het maken van Mocro Maffia voor Videoland genoot ik van de vrijheid. Ze zeiden tegen Thijs Römer (co-producer, red.) en mij: begin maar, op die en die dag moet het af zijn. Bij de publieke omroep zijn er veel meer mensen die zich met de productie bemoeien. Het probleem blijft de productietijd die je hebt: zes dagen voor een aflevering is de norm geworden in Nederland, dat zou best wat langer mogen. Dan gaat de kwaliteit namelijk ook omhoog, en met het oog op de internationale markt is dat van groot belang. Series moeten veel meer concurreren met internationale producties. Het is goed dat Netflix in Nederlandse producten gaat investeren. We moeten de concurrentie aan durven gaan en elkaar omhoogstuwen.’
Dana Nechushtan (regisseur – Dunya & Desie, Overspel, Hollands Hoop) ‘Videoland is het Nederlandse antwoord op Netflix, met Nederlandse series die in één keer uitgebracht worden. Ik ben benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Het is natuurlijk van de zotte dat de programmering bepaalt wanneer je iets kijkt. Een boek pak je toch ook wanneer je er zin in hebt? Het is ook fijn dat Netflix en House of Cards ervoor hebben gezorgd dat series weer trager mogen worden. Eerder was het: snel, snel, muziek, haast, opwindende scènes. Het was een gekkenhuis om kijkers vast te houden. Netflix heeft de boel flink opgeschud, en ik ben blij dat ze steeds meer investeren in andere landen. Het is geweldig nieuws dat ze ook in Nederland willen investeren, want daarmee komt er meer werkgelegenheid voor seriemakers. Spaanse en Zweedse successeries bewijzen dat er vraag naar internationale series is. Makers krijgen van Netflix ook nog eens meer tijd dan de zes draaidagen die in Nederland gebruikelijk zijn voor het produceren van een aflevering. De aanwezigheid van streamingdiensten zorgt voor nog meer concurrentie, waardoor tv-producenten betere keuzes moeten maken en risico’s moeten durven nemen. Door de sterke concurrentie zal de kwaliteit van Nederlandse producties uiteindelijk omhooggaan.’
Robert Kievit (hoofd drama bij BNNVARA) ‘Sinds House of Cards heeft bingewatchen steeds meer onze aandacht. We bieden kijkers aan om afleveringen vooruit te kijken en series zijn langer beschikbaar, zodat mensen na afloop van de serie alle afleveringen in één keer kunnen zien. Het ligt natuurlijk ook aan het soort serie dat je maakt. House of Cards heeft, net als Klem, een doorlopend verhaal: daar is de verleiding om door te kijken erg groot. Bij een episodisch drama, dat elke aflevering een afgerond verhaal biedt, is die drang minder sterk. Wij zijn overigens ver vóór House of Cards al begonnen met het produceren van ‘doorkijkseries’. Het is steeds belangrijker, vooral door de enorme concurrentie op alle platformen, om kijkers direct aan je te binden. Ik merk dat Netflix heel graag alle concurrentie wil uitschakelen. Ze hebben een offensieve strategie: ze willen alles en ze willen veel. Tegenwoordig heb je zelfs knopjes op de afstandsbediening die je direct naar Netflix brengen. Gelukkig winnen Nederlandse series steeds meer aan populariteit in Amerika. Onze manier van verhalen vertellen is origineel en authentiek. Ook andere internationale producties die in een bepaalde cultuur geworteld zijn, winnen terrein, zoals het Spaanse La Casa de Papel. Dat is een goed teken voor Nederlandse seriemakers: Netflix investeert in andere landen. Ook andere streamingdiensten zijn geïnteresseerd in Nederlandse producties. Zo is Overspel te zien op het platform Walter Presents, dat onder meer te bereiken is in Engeland, de VS en Australië.’
House of Cards vrijdag 2 november, Netflix
Start van seizoen 6 van deze populaire Amerikaanse tv-serie, waarbij alle acht afleveringen in één keer online komen.