Followers S01: ode aan de kracht van vrouwen
• 29-02-2020
• leestijd 2 minuten
In de Japanse dramaserie vieren de personages zichzelf en hun vrouwelijkheid in tijden van sociale media druk.
De Japanse dramaserie Followers is op haar best progressief en empowerend. Het is duidelijk dat bedenker van de serie, Mika Ninagawa, wil laten zien dat ‘vrouw-zijn’ heel veel verschillende ervaringen betreft en dat vrouwen op zichzelf kunnen gedijen. In een wereld waar de invloed van sociale media enorm is en iedereen beroemd kan worden door een Instagram-post, wil Followers laten zien dat er belangrijkere dingen zijn dan likes en volgers.
De titel lijkt dan ook niet alleen te refereren aan (het streven naar veel) volgers op sociale media, maar ook aan het volg-gedrag van mensen – vooral vrouwen – waardoor ze hun eigen waarheid en individualiteit niet meer zien. Meisjes en vrouwen worden (van jongs af aan) verteld hoe te gedragen, hoe niet te gedragen, hoe te kleden en hoe niet te kleden. Deze week ging een
filmpje van Cynthia Nixon viraal, waarin zij alle tegenstrijdige vragen, eisen en verwachtingen die van vrouwen worden geëist vertelt.
De vrouwen in Followers hebben hier in zekere mate ook mee te maken, in een Japanse context. ‘Volg je eigen pad. Word geen vrouw die aansluiting vindt bij de samenleving via mannen. Blijf onafhankelijk, zowel mentaal als financieel.’
Followers draait om twee vrouwen en hun vrienden. Beiden in andere fases in hun leven, maar met dezelfde passie, woede en vastberadenheid. De 35+ groep van de succesvolle fotografe Limi Nara (Miki Nakatani) houdt zich bezig met het balanceren van werk en privé, en de groep van de twintiger Natsume Hyakuta (Elaiza Ikeda) met het vinden van hun stem en doel in het leven. Opvallend is dat er in beide vriendengroepen iemand is die homo is, en er een bijrol is voor iemand die biseksueel is.
Limi wil graag (alleenstaande) moeder worden en gaat op zoek naar een geschikte donor. Natsume wil actrice worden en krijgt deze mogelijkheid wanneer Limi een foto van haar post.
De bijrollen zijn ook interessant. Vooral Eriko (Mari Natsuki), een stoere en succesvolle zakenvrouw van middelbare leeftijd die een relatie krijgt met haar (veel jongere) toyboy.
Zelfs de (meeste) mannen zijn feministisch in de serie. Zo zegt Limi’s ex dat het niemands schuld was dat zij een miskraam heeft gehad én dat zij zijn ex-vriendin niet moet bekritiseren (zijzelf dus).
Ook gaat de serie vluchtig in op de mentale gevolgen die veel influencers en YouTubers (en artiesten) krijgen van de druk van sociale media. ‘Als ik minder likes krijg en volgers verlies daalt mijn eigenwaarde telkens weer.’
De serie biedt interessante personages en is vooruitstrevender met seks, (diversiteit in) seksualiteit en sensualiteit dan bijvoorbeeld Koreaanse dramaseries. Hoewel er veel gebruik gemaakt wordt van een verhoogde saturatie, wat soms een beetje te veel van het goede is, zorgt deze filmstijl in een paar scènes voor prachtige droomachtige visuals.
Followers S01, vanaf 27 februari 2020 op Netflix