De intrigerende maar conventionele Britse detectiveserie toont een tonale verschuiving in het zevende seizoen.
Een nieuw jaar. Een nieuw decennium. Een frisse start. Toch blijft veel hetzelfde in de wereld van Endeavour Morse. In het gure licht van de vroege ochtend wordt het lijk van barmeisje Molly Andrews (Lucy Farrar) gevonden vlak naast de kroeg waar ze werkte. Haar vriendje Carl Sturgis (Sam Ferriday) wordt al snel verdacht omdat hij de vorige nacht uit de kroeg werd gegooid toen hij een scène veroorzaakte. Toch is er iets vreemds aan de hand. Het klopt niet.
Jaren van moordzaken beginnen hun tol te eisen bij de oudere wordende hoofdinspecteur Fred (Roger Allam), zoals hij somber vertelt aan Dorothea Frazil (Abigail Thaw). De menselijke ellende die hij dagelijks in zijn werk als detective tegenkomt begint langzaam zijn prestaties aan te tasten. Dit wordt versterkt wanneer Dr. Max DeBryn (James Bradshaw) moeite heeft om aan te tonen dat de nek van het barmeisje was gebroken. Intussen vertoeft Morse (Shaun Evans, die tevens de regie op zich neemt) in Venetië. Hier heeft hij een gepassioneerde ontmoeting met de bevallige Violetta (Stephanie Leonidas) en geniet hij volop van de bezienswaardigheden van La Serenissima.
Macht, keuzevrijheid en wraakzucht. In Oxford raakt de wetenschappelijke gemeenschap in de ban van een mogelijke tv-carrière. De talentvolle onderzoeker Naomi Benford (Naomi Battrick) wekt afgunst op bij Dr. Dai Ferman (Richard Harrington), die herhaaldelijk zijn misogyne inborst toont wanneer hij sneert dat vrouwen te emotioneel zijn voor een wetenschappelijke loopbaan. Haar succes werkt ook irritatie op bij haar collega’s, de neerbuigende professor Blish (Angus Wright), en hoewel Dr. Jeremy Kreitsek (Reece Ritchie) in hetzelfde schuitje zit als Benford, heeft hij geen ruggengraat. Het leidt tot een vreselijke tragedie. Is er een link met de visioenen van barmeisje Jenny Tate (Holli Dempsey)?
Oxford in de jaren zeventig is een hardere plek dan tijdens de 'swinging sixties', waardoor vertrouwde relaties onder druk raken. De spanning bouwt zich steeds meer op tussen de uitgebluste Fred en een gefrustreerde Endeavour. De jonge detective denkt vaak weemoedig terug aan zijn fijne tijd in Venetië waar hij een zekere vrijheid genoot.
Als regisseur toont Evans prachtige opnamen van een levendige sfeer in Venetië wat een sterk contrast is met de sombere schoonheid van Oxford. Scenarist Russell Lewis pent een script neer waarin hij bovennatuurlijke raadsels mengt met stekelige humor, wat zorgt voor mooie vertrouwde scènes. Het zevende seizoen heeft een sombere sfeer: de tijden veranderen. De enige zekerheid? Endeavour Morse blijft solide Britse detectivefictie.
Eandeavour Morse S07, vanaf 4 september 2021 op NPO 2