Joy Delima schittert in de serie over de hoogtijdagen van de sekslijnen.
Foto credit: Bete van Meeuwen
De Nederlandse komische dramaserie Dirty Lines begint in 1987 en speelt zich af in Amsterdam. Het verhaal volgt psychologiestudente Marly Salomon (Joy Delima), die door haar bijbaan bij het eerste sekslijn-bedrijf van Nederland steeds meer haar stem durft te gebruiken en ontdekt wat haar seksueel opwindt – en wat niet. Haar coming-of-age in combinatie met de roerige tijd waarin het verhaal zich afspeelt is een feest om naar te kijken.
Nederland staat aan de voet van een culturele en technologische revolutie en daar maken de broers Ramon (Chris Peters) en Frank Stigter (Minne Koole, Thuisfront ) gebruik van. Ze richten het bedrijf Teledutch op, dat als eerste bedrijf in Nederland betaalde 06-lijnen van de PTT huurt om sekslijnen op te zetten. De broers Stigter worden in een mum van tijd miljonair. ‘Nederland rukt zich rijk!’ Hun personages zijn losjes gebaseerd op de broers Harold en George Skene van het bedrijf Teleholding, die de eerste erotische telefoonlijnen in Nederland opzetten.
Foto credit: Mark de Blok
De vrouwen die de tapes voor de hijglijnen inspreken zijn veelal studenten. ‘De meest keurige, welbespraakte hockeymeisjes veranderden voor onze microfoons in ordinaire seksgodinnen.’ En zo komt ook Marly via haar vriendin Janna (Julia Akkermans) bij het bedrijf terecht. Want, het is makkelijk geld verdienen om zo’n hijgbandje in te spreken en het duurt maar een kwartiertje. Maar, hijgen voor een microfoon blijkt niks voor Marly. Wel groeit ze uit tot de ‘sexpert’ van Teledutch en schrijft ze de verhalen die ingesproken worden.
Foto credit: Mark de Blok
En om inspiratie te vinden voor nieuwe lijnen, moet zij zelf ook ontdekken wat haar nou als vrouw opwindt, en wat zij geil en sexy vindt. Handig hiervoor is dat zij haar scriptie over vrouwelijke opwinding schrijft; haar thesisbegeleider is Leon (Benja Bruijning). En om duiding te geven aan wat er allemaal gebeurt en hoe anders dat is in vergelijking met hoe het nu gaat, doorbreekt Marly’s personage de vierde wand en praat ze recht in de camera tegen de kijker.
Foto credit: Mark de Blok
De serie werd geschreven door Pieter Bart Korthuis ( Penoza , Vechtershart , Het jaar van Fortuyn). De makers van de Nederlandse Netflix-serie slagen er helemaal in om dat tijdperk als een visueel feest neer te zetten. Niet alleen zijn de typische haarstijlen en het meubilair herkenbaar (voor kijkers die zich nog iets van deze tijd herinneren), maar er zijn ook talloze kleine details te zien waardoor je je (weer) helemaal in de jaren tachtig bevindt.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Foto credit: Mark de Blok
Ook geeft de serie feilloos historische context aan de drie jaar waarin het verhaal zich afspeelt. Zo worden de (op)komst van xtc, de aidsepidemie die ook in Nederland voelbaar was, de val van de Berlijnse Muur en de Baghwanbeweging in het verhaal meegenomen. Maar er wordt ook openlijk gepraat over de ‘orgasm-gap’ die bijvoorbeeld ook in de Poolse dramedy Sexify onderwerp van het verhaal was. Bovendien is het heel fijn om te zien dat in een serie over sekslijnen die in eerste instantie opgezet werden voor mannen, het juist meer de vrouwen zijn die sterk neergezet worden en controle over hun seksleven en seksualiteit nemen.