Een oud-agent met huwelijksproblemen ontpopt zich op haar familievakantie op de Canarische eilanden tijdens wat oogt als een terreuraanslag als schietgrage held.
Foto credit: BBC
Wanneer je wordt overdonderd door een ingrijpende gebeurtenis dan lijkt het net alsof de tijd is stilgezet, mijmert Jo Cross (Keeley Hawes uit Bodyguard , 2018) aan het begin van Crossfire. Cross, een oud-agent die als beveiligingsexpert voor een retailbedrijf werkt, is met haar vrienden en familie op vakantie op de Canarische eilanden als ineens een schietpartij uitbreekt op het resort waar ze verblijft. Haar politie-instinct zegt meteen: doe geen slippers aan maar schoenen, je wílt dit overleven. Het zal geen verrassing zijn dat Hawes’ personage zich vervolgens ontpopt als held in deze eigenaardige serie.
Want tegelijkertijd speelt het feit dat Jo’s huwelijk met Jason (Lee Ingleby) op het punt staat uiteen te vallen. Scenarist Louise Doughty schakelt voortdurend heen en weer tussen echtelijk gekibbel en actie. Jo blijkt een affaire te hebben; Jasons geduld blijkt bijna op te zijn. Dan volgen weer een schietpartij en spannende momenten, want alle sleutelpersonages zijn door de ontwikkelingen die lijken op een terroristische aanslag uit elkaar gedreven. Dat is natuurlijk ook een vereiste voor de voorstuwing van de plot. Daarnaast blijkt al snel dat vrijwel niets is wat het lijkt, waarmee Doughty de kijker vakkundig op het verkeerde been zet.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Het is alleen jammer dat ze niet kon kiezen tussen soap en thriller. Omdat de thrillerelementen in Crossfire veel boeiender zijn en alle flashbacks naar toen alles nog pais en vree was op vakantie, en toen de huwelijkse onmin tussen Jo en haar echtgenoot begon, al snel vervelen. Niettemin verdient de door Doughty gekozen gedurfde vorm wel lof. En verdwijnt de spanning door knappe parallelmontages nooit volledig.