Ook in het zevende seizoen neemt showrunner Eric Overmyer uitgebreid de tijd om waarachtige verhalen te vertellen die rechtstreeks van de straten afkomstig lijken.
‘Crime never sleeps.’ Alleen de stoïcijnse rechercheur Harry Bosch (Titus Welliver) kan zo’n platgetreden oneliner vol overtuiging bezigen. De eerste aflevering van het zevende en laatste seizoen speelt zich af tijdens oudejaarsavond 2019. En terwijl Bosch’ date nog snakt naar een nachtmutsje, een typisch eufemisme voor seks, komt het Bosch wel goed uit dat zijn telefoon gaat: bij een door een molotovcocktail aangestoken brand in Oost-Hollywood is een 10-jarig meisje omgekomen. De vrijpartij wordt zodoende uitgesteld. Want Bosch moet zijn speurdersinstinct op de plaats delict inzetten, en zoals gewoonlijk stuit hij op een reeks intriges.
Bosch’ partner Jerry (Jamie Hector) laat het intussen afweten en lijdt zichtbaar onder het feit dat hij vorig seizoen Jacques Avril (Treva Etienne) doodschoot. Er dreigt een rechtszaak en een onafhankelijke commissie veroordeelt Jerry tot een schietcursus op de politieacademie. Tegelijkertijd sluimert het politieke gekonkel van politiecommissaris Irvin Irving (Lance Reddick) op de achtergrond: de burgemeester die hij in het zadel hielp dreigt het vertrouwen in hem en in een tweede termijn als commissaris op te zeggen. Deze verhaallijnen zullen elkaar ongetwijfeld ergens halverwege het seizoen kruisen. Daar wordt al op gezinspeeld: de brand uit de eerste aflevering blijkt iets te maken te hebben met gentrificatie en drugskartels.
De gangstervrouw die wordt ontmaskerd als degene die de scepter zwaait in Oost-Hollywood, en misschien wel de aanleiding is van de brandaanslag, wordt vergeleken met Stringer Bell uit The Wire. Dat is geen toevallige analogie: showrunner Eric Overmyer schreef mee aan het vierde seizoen van David Simons successerie. Ook in het zevende seizoen doet Bosch bij vlagen in positieve zin denken aan het misdaaddrama. Overmyer en zijn schrijvers nemen uitgebreid de tijd om hun verhaal te vertellen en dat is een verademing in de huidige televisiewereld, waarin kijkers zo snel mogelijk verknocht moeten zijn aan een televisiereeks. Tegelijkertijd is Bosch – net als Wellivers personage – altijd een outsider gebleven. Misschien wel een relikwie uit vervlogen tijden. Waar naar verluidt niet veel mensen naar kijken.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Rechttoe-rechtaan ‘police procedurals’ zijn sowieso schaars tegenwoordig. Bosch was en is in dat opzicht een mooie aanvulling op de misdaadcanon waarin ook titels als The Wire en NYPD Blue zich bevinden. Met verhalen die hun oorsprong vinden op de straat. De vraag rijst dan ook of Bosch een van de laatste der Mohikanen is. Maar wie het nieuws volgt weet dat David Simon zijn nieuwe misdaaddrama situeert in Baltimore, zijn stad, en de stad waar hij The Wire filmde. Daar zou Titus Welliver wel weer in kunnen opduiken, misschien ditmaal als een corrupte officier van justitie. Niettemin is het spijtig dat Bosch na zeven seizoenen er de brui aan geeft.
Het laatste deel zal vast gekoesterd worden door de fans, en zo hoort het ook.