© Apple TV+
Filmmaker Steve McQueen (12 Years a Slave) geeft via het perspectief van een kind een nieuwe wending aan de verbeelding van Londen gedurende de Tweede Wereldoorlog.
Londen 1940. De Britten verwachten een barrage aan Duitse bombardementen op de stad. Dus besluit Rita (Saoirse Ronan uit Brooklyn), zoals zoveel wijze ouders, haar 9-jarige zoontje George (Elliott Heffernan) naar het platteland te sturen. Met grote tegenzin stapt de jongeling op de trein. Maar halverwege besluit hij terug te keren. Als hij weer in de Engelse hoofdstad arriveert wacht hem een akelig inferno. Terwijl straten in lichterlaaie staan en Londenaren hun toevlucht hebben gezocht tot het fijnmazige metrostelsel, besluiten gewiekste criminelen winkels en woningen te plunderen. En George wordt in dit alles meegezogen.
Dat filmmaker Steve McQueen (12 Years a Slave) zijn nieuwste wapenfeit filmt vanuit het perspectief van een kind heeft zijn voordelen. Vanuit George’ ziensveld krijgen we een andere blik op Londen in oorlogstijd. Zo blijkt de stad (George’ vader is een zwarte man) veel diverser dan vaak in de geschiedenis wordt voorgespiegeld. Tegelijkertijd heerst er ook veel meer sympathie voor de nazi’s dan je normaliter in Britse oorlogsfilms krijgt voorgespiegeld. McQueen giet deze frisse en noodzakelijke focus op de Tweede Wereldoorlog in de vorm van een traditioneel oorlogsdrama. Blitz is zijn meest toegankelijke film tot nu toe.
© Apple TV+
De keuze voor die traditionelere vorm heeft wel tot gevolg dat de bovengenoemde noviteiten als een verrassing komen. Terwijl McQueen ook de kijker die snakt naar tragedie en spektakel op zijn wenken bedient. Blitz heeft ook iets onmiskenbaar nostalgisch. Dat mag je evenwel niet verwarren met oubolligheid. Want McQueen gebruikt zoals gewoonlijk (zie ook zijn geniale Small Axe-reeks) het verleden om lucide dingen over het heden te zeggen.
Blitz, vanaf vrijdag 22 november 2024 bij Apple TV+
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief