Coming-of-age, horror en drama worden op vernuftige wijze met elkaar verbonden in de eerste Nederlandse Netflix Original.
Aan verbeeldingen van het Amsterdamse studentencorps is in televisieseries en in films geen gebrek. Denk bijvoorbeeld aan de ontgroeningen uit Feuten. Met de combinatie van onuitstaanbaar brallende korpsballen en psychologische horror presenteert showrunner Pieter Kuijpers een (in sommige opzichten letterlijke) nieuwe, sprankelende dimensie in het genre.
De piepjonge Rosa (Jade Olieberg) is prompt begonnen aan haar studie geneeskunde in Amsterdam. Op een dag staat jeugdvriend Jacob (Tobias Kersloot) ineens bij haar ouders voor de deur. Nadat hij drie maanden niets van zich heeft laten horen. Al snel blijkt dat hij zich heeft ingelaten met een geheim genootschap. Geen corps dus; het Ares-genootschap heeft meer weg van een ijzige sekte waar alle invloedrijke en illustere types uit de samenleving toebehoren. Zo belandt Rosa op een avond ineens in het voor normale stervelingen gesloten Rijksmuseum, waar ze met Jacob en zijn nieuwe lotgenoten door de hallen heen struint.
Voor de eigenzinnige Rosa, afkomstig uit een weinig vermogend gezin, oogt Ares als de toegangspoort tot een florerende carrière. Ze wil winnen in het leven, en het genootschap kan hierin als de springplank fungeren. Dus sluit ze zich bij Jacob aan voor de ontgroening, waar ze de zoons en dochters ontmoet van oliebaronnen, beurshandelaars en farmaceuten. De mensen, zo lijkt het drama de kijker in te fluisteren, die het in Nederland wérkelijk voor het zeggen hebben. En daar wil Rosa graag mee bevriend raken. Maar eerst moet er een keur aan rituelen worden uitgevoerd, met maskers en gouden mantels – het lijkt soms Eyes Wide Shut wel, de mysterieuze klassieker van Stanley Kubrick uit 1999.
Terwijl de ontgroening bezig is in het eeuwenoude pand van het genootschap, speelt op de achtergrond een omineuze deur een rol. Wat bevindt zich hierachter? Het kwaad dat ingedamd wordt? Een andere wereld?
Want het invloedrijke karakter van Ares lijkt te bestaan bij de gratie van een bloeddorstige entiteit, hoewel daar in de eerste twee afleveringen nog slechts op wordt gezinspeeld. Zoals in de imposante openingsmontage waarin we het vreugdevolle studiebestaan zien van een jonge vrouw, die op een dag ineens een balzaal binnenloopt waar ze haar eigen ogen uitsteekt en vervolgens haar keel doorsnijdt. Dit zal vast en zeker de opmaat zijn naar meer groteske taferelen.
Ares is de eerste Nederlandse Netflix Original, en is met veel vernuft gemaakt. En hoewel het verhaal in eerste instantie tamelijk potsierlijk klinkt, weten de makers er toch een serieuze, en buitengewoon onderhoudende draai aan te geven. Het is een goede zet geweest om coming-of-age , horror en drama met elkaar te verbinden tegen de achtergrond van het eeuwenoude Amsterdamse centrum. Met Rosa als de ogenschijnlijke ‘final girl’, de jongeling die de beste kans maakt om alle ellende te overleven.