© Marianne Bakke / Netflix
In zijn geëngageerde speelfilmdebuut toont filmmaker Fares Fares hoe een Albanese man zijn dochter terugeist van zijn Zweedse vrouw.
Artan (Alexej Manvelov) meldt zich op een dag bij het ziekenhuis waar zijn echtgenoot Louise (Alma Pöysti) werkzaam is. Hij neemt plaats in een wachtkamer maar kan even later zijn geduld niet bedwingen. Als een verpleegkundige hem meedeelt dat z’n vrouw nog bezig is met een patiënt trekt Artan een pistool. Hij komt zijn vrouw halen. Een gijzeling volgt. En het duur niet lang voordat gijzelaarsonderhandelaar Lukas (Fares Fares is tevens regisseur en coscenarist) ter plekke is. Artan eist vrije doorgang van de politie en een vlucht naar de Albanese hoofdstad Tirana. Maar eerst is hij van plan zijn dochter op te halen bij zijn schoonouders.
Al snel wordt echter duidelijk dat Artan en Louise in de clinch liggen en dat Louise’s ouders hier een belangrijke rol in spelen. Waar je als kijker aanvankelijk Artan neerzet als een doorgeslagen vrouwenhater, blijkt de waarheid iets genuanceerder. In die zin lijkt Fares in zijn speelfilmdebuut (de regisseur is vooral bekend als acteur, ook in Hollywoodfilms als Star Wars: Rogue One, 2016) te willen zeggen: kijk soms, ook als media, iets nauwgezetter naar bepaalde zaken. Want Louise blijkt namelijk niet per se wie ze aanvankelijk beweert te zijn. Er speelt tevens iets met racisme en de wijze waarop Artan ooit door zijn schoonfamilie in Zweden werd onthaald.
© Ea Czyz / Netflix
Het grootste deel van de film speelt zich af in de auto die Artan opeist, en die wordt gereden door Lukas. Dat levert indringende en verhelderende scènes op. Gaandeweg leren de chauffeur en zijn passagiers elkaar kennen. Je krijgt sympathie voor alle drie. Het einde is dan weer bijzonder fatalistisch, alsof Fares lijkt te stellen: als buitenlander in Zweden sta je in de publiek perceptie altijd met 1-0 achter.
A Day and a Half, vanaf vrijdag 1 september 2023 bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief