Onderzoeksprogramma waarin boeven, bureaucraten en onzinpraters met ongelijke munt worden terugbetaald. Met Filemon Wesselink, Sophie Frankenmolen, Yora Rienstra en Farbod Moghaddam
Rambams reactie op het statement van de FNLI
18-11-2016
•
leestijd 2 minuten
•
148 keer bekeken
•
Rambams reactie op het statement van de FNLI
De FNLI vertelde ons gister, naar aanleiding van onze uitzending over kindermarketing, in hun statement het volgende:
“ De FNLI wijst op het feit dat dit in strijd is met de geldende regels: ook YouTube en vlogs vallen onder de definitie van reclame en zijn voor producenten van voedingsmiddelen, die niet voldoen aan de voedingskundige criteria en zich richten op kinderen, verboden terrein ”
Fijn! De FNLI is het gelukkig helemaal met ons eens dat Youtube en vlogs ook onder de regels vallen voor kindermarketing. In onze uitzending hebben we laten zien dat er bewust wordt getarget op de groep onder 12 en dat vele jonge kinderen vloggerfan zijn. Helaas wordt er op geen enkele manier gecontroleerd want dat blijkt onmogelijk. De kleinste kinderen kunnen de snoepvloggers prima vinden op Youtube maar de brancheorganisatie niet?
Daarnaast geven ze aan dat reclame op verpakkingen weer wél is toegestaan en dat hetzelfde geldt voor point of verkooppunten zoals bijvoorbeeld pretparken. In nagenoeg alle pretparken wordt er snoep en zoete drankjes (vloeibaar snoep) verkocht vanuit zeer in het oog springende verkooppunten. Op de vraag wáárom verpakkingen en point-of-sale materiaal nog uitgezonderd van de regels zijn antwoordt het FNLI als volgt:
FNLI: “ De regels gelden voor alle mediakanalen, zoals televisie, radio, bioscoop, print, websites, social media, mobiele telefoon, sponsorship, product placement, promotie, kidsclubs. Alleen verpakkingen en point-of-sale materiaal (de winkelvloer) zijn uitgezonderd van de regels. Ten eerste omdat het zeercomplex is om de definitie van “een uiting gericht op kinderen” in regels te gieten op de winkelvloer. Wie bepaalt bijvoorbeeld of het gebruik van bepaalde kleurencombinaties of lettertypes aantrekkelijk is voor kinderen? “ FNLI
Hier worden kinderen toch ook gewoon door marketeers verleid? En weten de marketeers toch dondersgoed? Daarnaast zijn de stripsuperhelden zoals Dora en Frozen echt op kinderen gericht en dat heeft niets met kleurstelling te maken.
Onze boodschap aan het FNLI: Ga dit eens ff snel lekker “zelfreguleren”!
De FNLI geeft aan Rambam aan dat we klachten zelf kunnen indienen bij de RCC. Is dat niet de wereld op z’n kop? Een zelfregulerende instelling die achterover leunt en wacht tot een journalist je op de feiten drukt?
We zijn de moeilijkste niet. Mocht je nou een bezorgde ouder zijn en tóch zelf een klacht in te willen dienen en de FNLI wakker willen schudden, dan kan dat. We hebben even voor u uitgezocht hoe. U kunt hier een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.