© Media Inside
2022 was het jaar van Gijs Groenteman en Marcel van Roosmalen. Tafelgasten van talkshow Media inside over de chemie tussen de vrienden.
Anita Witzier
© Media Inside
‘Wij denken het, zij zeggen het.’
‘Een deel van de chemie tussen die twee kun je niet verklaren, die is er gewoon. Soms is duoschap onverklaarbaar, zoals vroeger bij de Mounties en Johnny & Rijk. Je kunt het niet vangen, het is niet definieerbaar en dat moet je ook niet willen. Dat ze goede vrienden zijn helpt wel. Wat ook meehelpt aan hun succes is dat het eigenlijk antihelden zijn. Zo zie ik dat.
Twee mannen die alleen sámen dit programma kunnen maken. Met een ander lukt het niet.
Om dit te kunnen maken, moet je je volkomen veilig voelen bij elkaar. Het programma is heel tongue in cheek, op een volslagen originele manier. Een manier waarop we thuis op de bank ook de tv-wereld bespreken maar het niet hardop durven te zeggen.
Zij komen ermee weg, het is hun metier. Wij denken het, zij zeggen het. Vooral Marcel, die ons als kijker dwingt het menselijk tekort te zien. Hij analyseert en benoemt het.’
Wouke van Scherrenburg
© Media Inside
‘Ze moeten dit nog heel lang blijven doen.’
‘Ik zal heel eerlijk zijn: op de dag van de opname zag ik er enorm tegenop. Ik ben helemaal niet geschikt voor dat lichte nieuws, dat shownieuws. Maar toen Gijs het programma opende had ik er direct zin in. Lekker sfeertje aan tafel.
De hele tegenzin was meteen weg! Ze roepen bij elkaar dat vertrouwde op waardoor ze aan tafel zichzelf durven te zijn. Dat is uniek in de tv-wereld. Die twee kunnen nog heel lang met elkaar door. Ze kunnen een iconisch duo worden, de nieuwe Nick & Simon, hahaha. Nee, ze moeten dit nog heel lang blijven doen. Ongelooflijk genieten!’
Sinan Can
© Media Inside
‘Je hebt geoliede duo’s en je hebt Marcel en Gijs.’
‘Weet je wat het is? Ik ben niet zo’n fijne gast. Ik heb weinig te melden, ik heb geen zin in polemiek en vind het lastig me uit te spreken of over anderen te oordelen. Waarom ik er dan ga zitten? Omdat ik die twee wel heel leuk vind. Dat ongemakkelijke, dat geknutselde, daar geniet ik van. Daarbij passen ze eigenlijk helemáál niet bij elkaar en dat is juist zo goed. Je hebt geoliede duo’s en je hebt Marcel en Gijs. Ze hebben juist géén chemie en zijn helemaal niet geolied. Ze zijn eigen, praten elkaar niet naar de mond en zijn beiden eigengereide figuren. Ik raad ze aan het programma nog losser te presenteren. Weg met het script, weg met de autocue. Dat past niet bij ze, want ze kunnen het ook niet. En dat maakt het juist weer zo goed.’
Tim den Besten
© Media Inside
‘Ik weet niet of ik ze echt vakmanschap zou toedichten, hoor.’
‘Ik vind het een leuk duo. En een koddige talkshow. Twee knorrige mannen die de media bespreken, die een beetje tarten met de wetten van de televisie: niet zo gelikt, net iets te langzaam met af toe een ongemakkelijke stilte. Ik houd van dat ongemak. Het is atypisch en ik vind dat er ruimte moet zijn voor atypische televisie. Het ergste wat Media inside kan overkomen is dat zij er te bedreven in worden, dat zou hun eigen doodskus zijn. Ik weet niet of ik ze echt vakmanschap zou toedichten, hoor. Ik begreep dat Gijs het eerste seizoen niet dronk tijdens de opnamen, maar dat-ie tegenwoordig aan de gin-tonic zit. Dat gaat veel beter. Hij kijkt ook veel guitiger en dromeriger de kamer in!’
Natasja Gibbs
© Media Inside
‘Als gast ben je meer toeschouwer dan tafelgast.’
‘Ik vind Media inside van een groot vakmanschap getuigen. Ik ben er zelf recent achter gekomen, sinds ik Op1 presenteer, hoe spannend en moeilijk live tv-maken is. Zoiets kun je niet doen zonder vakmanschap. En ik denk dat ze steeds beter worden. Ze creëren een eigen universum en doen dat heel knap, waarbij de podcast, hun uitverkochte theatertour en Media inside allemaal in elkaar grijpen. Je moet een vakman zijn om zo’n universum te creëren en in alle facetten te exploiteren zonder dat het saai wordt. Wat me bij de opnamen opviel is hoe serieus ze waren in de voorbereiding. Beiden in een soort hyperfocus, in hun eigen wereldje. Als gast ben je meer toeschouwer dan tafelgast. Het is iets van Marcel en Gijs waar je dan bij mag zitten, maar ik had niet het gevoel dat ik onderdeel was van hun show. Meer het lijdend voorwerp, haha. Je krijgt van heel dichtbij een inkijkje in hun wereld. Je mag heel even meedoen in hun universum.’
Emma Wortelboer
© Media Inside
‘Ze hebben iets gevonden wat heel goed werkt.'
'Ik zat in de allereerste uitzending en wist niet goed wie Gijs en Marcel waren toen ik voor het eerst aanschoof.
Ik kende Marcel van zijn tv-optredens als norse man en Gijs als zoon van Hanneke. Het is een stijltje wat ze doen. Ze hebben iets met elkaar gevonden wat zowel in hun podcast, in het theater als op tv heel goed werkt. Heel leuk om te zien hoe ze elkaar in al die facetten in balans houden.’
Gijs Rademakers
© Media Inside
‘Hun onkunde is hun handelsmerk geworden.’
‘Als gast raak je gevangen in een web van tiki-taka-opmerkingen over en weer, met hier en daar wat sneren naar de branche waar je serieus werkzaam in bent. Ze vegen de vloer aan met de mediawereld, maar op een leuke manier. Als gast ben je een soort behang, en dat is absoluut niet vervelend bedoeld. Het is heerlijk om dat behang te zijn.
Vooropgesteld: ze kunnen er geen reet van. En dat zeg ik met alle liefde. Ik lees al twaalf jaar autocue, maar ik heb nog nooit iemand gezien die er zo slecht in is als Gijs Groenteman. Dat ergert hem ook wel, maar ze zwelgen graag in hun eigen onkunde. Ze koketteren ermee en maken het hun handelsmerk, dat is heel slim. Media inside is in feite een grote parodie op de sector waar ze zelf ook werkzaam in zijn. Ze zijn begonnen aan de rand van die sector, maar zitten er nu middenin. Heel knap hoe ze binnen zo’n korte tijd hun eigen biotoopje hebben gecreëerd. Die lijzigheid van Gijs in combinatie met de droogte van Marcel en het schakelen tussen die lijzigheid en droogte is heel knap. Ze kunnen nog jaren mee, hoewel het op de loer ligt dat ze een karikatuur van zichzelf worden.’
Dieuwertje Blok
© Media Inside
‘Ze tarten met alle wetten van televisie.’
‘Een enig programma. Je zit als gast tussen twee mannen met heel veel zelfspot, die een soort Laurel en Hardy-verhouding met elkaar hebben; de een is aangever, de ander kopt in. Op een heel vileine manier.
Ik zat toevallig in de aflevering over de watersnood in Zuid- Limburg, waarbij ze een samenvatting hadden gemaakt met momenten waarin Jan Slagter de hele tijd opduikt. Ik moest daar zo om lachen, zo’n eindeloos uitgeschreven grap. En dat het dan Jan Slagter is, die juist heel weinig zelfspot heeft, maakt het nog leuker. Maar het raakt aan de waarheid, natuurlijk, dat moet hij zelf toch ook wel weten. Je weet toch wel van jezelf dat je ijdel bent, kom op! Je weet dat je om je heen alle kritiek hebt verwijderd en alles naar je toetrekt. In hun podcast benoemen ze dat ook zo fantastisch. Je moet daar ook om kunnen lachen, maar Jan Slagter heeft geen zelfrelativering. En als ik ergens niet tegen kan… Gijs en Marcel hebben dat dan weer heel erg. Ze nemen zichzelf op de hak en maken televisie op een heel vernieuwende manier. Ze tarten met alle wetten van televisie en ik moet daar heel hard om lachen.
Media Inside Oudejaarsshow, vrijdag 30 december, om 20:25 op NPO 3
De Pannenkoeken Caravan, maandag 26 december om 21:15 op NPO 3
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!