Na 4 jaar, 214 afleveringen, 483 000 abonnees, vele prijzen, een burgerinitiatief en talloze Kamervragen zijn er nog steeds mensen boos. Daarom gaat het team, onder leiding van Tim Hofman, onveranderd door met als doel om boze mensen 'onboos' te maken.
De agenda van het team van #BOOS wordt volledig bepaald door de kijker. Zij dragen onderwerpen aan, melden zich met problemen en vertellen wat hen opvalt. Kortom: waar ze boos over zijn. Tim Hofman: ‘Op die manier blijf je heel dicht bij de doelgroep. Het is niet zo dat we in een ivoren toren in Hilversum zitten en denken: dit is belangrijk voor jullie, dit gaan we maken. Mensen geven ons die onderwerpen.’ Gedreven door wat er speelt bij de doelgroep dus. En dat heeft een enorm voordeel: overal oren en ogen hebben. ‘Daarom lopen we ook vaak voor op andere media of zelfs de politiek. Eerst zijn wij, daarna komt de rest pas. Dat kan alleen maar als je volgt wat je kijker vindt dat speelt of belangrijk is.’
Jongeren kunnen de redactie mailen met dingen waar zij boos van worden. Of het nou gaat om de levering van een paar schoenen die lang op zich laat wachten of een huisjesmelker die zich niet aan de regels houdt. ‘We gooien eigenlijk niet zo veel weg. Als het belangrijk is dan is het belangrijk. Ook als het saai is’, zegt Hofman. ‘Als de zaak niet zo goed is maar het is wel heel grappig, dan is het ook goed. De zaak moet inhoudelijk zijn, maar als het gewoon een klein dingetje is dat opgelost moet worden is dat ook goed.’ Niets is te klein om boos over te zijn. Onrecht, in iedere orde van grootte, is potentieel materiaal voor een video. ‘Soms heb je hele grote dingen zoals het kinderpardon en soms heb je het over vijf tientjes die je nog ergens krijgt.’
Het belangrijkste aspect van #BOOS: jongeren een stem geven. ‘Wij zagen dat als je jong was en je had een probleem, dat je niet echt ergens naartoe kan. Volwassenen kunnen dat wel. Dan wil ik alles bespreken en de stem vergroten van hen die dat nodig hebben.’ Want iedereen moet een eerlijke kans krijgen en gehoord kunnen worden. Niet alleen volwassenen. ‘Soms klopt er iets niet in de samenleving, misbruik van macht of onrecht, en juist dan voel ik me geroepen om iets te maken, om de maatschappij te bewegen. Uiteindelijk gaat het om vrijheid. Dat is wat we nastreven met #BOOS.’