Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Een vliegtuigcrash overleven is niet bijzonder

  •  
01-08-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4486 keer bekeken
  •  
WhatsApp Image 2018-08-01 at 15.50.13
Als een nieuwswebsite een voorpaginabericht kopt met ‘vliegtuigcrash’, dan zijn de rapen voor de meeste mensen best wel gaar. En ook voor mij, merk ik. De recente vliegtuigcrash in het noorden van Mexico is daarop geen uitzondering. Ik dacht meteen dat er sprake zou zijn van legio onschuldige mensen die onverhoopt ten prooi zijn gevallen aan de zwaartekracht of slechte apparatuur. Maar nee! Wonder boven wonder hebben alle 103 inzittenden de crash overleefd. Hoera! Voorpagina-nieuws zover het oog reikt. En dat terwijl dit wonder eigenlijk helemaal geen wonder is. Sterker nog: het feit dat iedereen een vliegtuigcrash overleeft, is helemaal niet zo bijzonder.
Ik denk dat dit voor veel mensen wel redelijk bekend statistisch feitje is, maar het moet toch even gezegd worden. Vliegen, beste lezer, is namelijk ontzettend veilig. Sterker nog: uit cijfers van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) blijkt dat het aantal dodelijke slachtoffers door vliegtuigongelukken op gemiddeld 270 per jaar ligt. In de jaren zeventig stond het jaarlijks gemiddelde op ongeveer 1900. Besef overigens even dat de luchtvaartsector enorm is gegroeid in hetzelfde tijdsbestek. Het aantal vluchten is in een periode van zo’n 50 jaar bijna verviervoudigd: van 9,5 miljoen vluchten begin jaren zeventig tot 36,8 miljoen vluchten in 2017. En tóch neemt het aantal ongelukken af. Wat een leven.

Goede piloten

Maar goed, stel nou dat je tóch in een vliegtuigongeluk terechtkomt. Wat dan? Nou, vrees niet: de kans dat je er levend uitkomt, is alsnog heel erg groot. Het Amerikaanse Department of Transportation geeft aan dat sinds 1985 de overlevingskans op zo’n 95 procent ligt.
Ondanks al die mooie cijfers kijken wij dus nog steeds heel erg op van een crash waarbij niemand is omgekomen. Ik uiteraard ook. Want je ziet - na het lezen van de koppen over de Mexico-crash - al die ellendige beelden voorbij vliegen van voorgaande vliegtuigongelukken. Zoals die van Afriqiyah Airways-vlucht 771 of MH17. Maar wat is nou eigenlijk reden dat we een vliegtuigcrash met dodelijke slachtoffers associëren? “Het komt door de media”, zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de Technische Universiteit (TU) in Delft. Vliegtuigcrashes met een ongelukkige afloop komen namelijk veel prominenter in de media. Vandaar dat het ook vrij logisch is als je er in beginsel van uitgaat dat een crash tragisch eindigt. Immers, je referentiekader wordt door dit soort berichtgeving gevormd. En dat terwijl ze over het algemeen een goede afloop kennen. Bovendien spelen er ontzettend veel variabelen mee tijdens een vliegtuigcrash: het inzicht van de piloten, het aanpassingsvermogen van het navigatiesysteem aan boord en een calamiteitenplan die het cabinepersoneel gereedhoudt.

Zonnebril

Vliegtuigcrashes zijn in beginsel een ongelukkige en traumatische gebeurtenissen. Ook al kent het merendeel een positieve afloop. Maar de realiteit toont aan dat het relatief gelukkig meevalt. Dus, mocht je nog steeds twijfelen over die enkele reis die je in een opwelling geboekt hebt naar het Verre Oosten, niet doen. Doe je zonnebril op en stap dat stalen vliegende monster in. En mocht je nog een bestemming zoeken, dan kan ik je Mexico van harte aanraden.
Fijne zomer.

Meer over:

crash, vliegtuig
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.