De nieuwe opties zijn te vinden via de instellingen in de apps. Een van die nieuwe foefjes is het activiteitenoverzicht. Daarin zie je hoeveel tijd je in de voorgaande week op Instagram of Facebook zat. En je kunt zien hoeveel je app op individuele dagen gebruikte. Daarnaast kun je een melding instellen om de tijd op de platforms te beperken. Je stelt een bepaalde tijdsduur in en vervolgens krijg je een waarschuwing als die tijd erop zit.
Je kunt jezelf dus voortaan dwingen om niet langer dan 15 minuten per dag op Instagram of Facebook te zitten, simpelweg doordat je dat zelf hebt ingesteld. Goed dus als je van je social media-verslaving af wilt komen.
De invoering van deze tools zal in stapjes gaan, het kan dus nog even duren voordat je daadwerkelijk gebruik kan gaan maken van deze hulpmiddelen.
Tweede landelijke hittegolf in aantocht
De kans is groot dat Nederland aan het einde van deze week opnieuw te maken krijgt met een landelijke hittegolf. Volgens het KNMI en volgens Weerplaza kan het donderdag, vrijdag en zaterdag in De Bilt al boven de 30 graden worden.
Volgens het
KNMI
kwam de temperatuur maandag al boven de 30 graden uit en was die dinsdag en woensdag ook minimaal 25 graden. Als het donderdag en vrijdag in De Bilt minstens 30 graden wordt, is er sprake van een tweede landelijke hittegolf.
Het mysterie van de Bermuda Driehoek ontrafeld
Britse wetenschappers claimen het raadsel van de Bermuda Driehoek te hebben ontrafeld.
e mysterieuze driehoek tussen Florida, Bermuda en Puerto-Rico eiste vorig jaar nog vier levens, de slachtoffers werden nooit teruggevonden.
Onvoorspelbare wilde golven zouden volgens de Britse wetenschappers verklaren waarom er zoveel boten verdwijnen in de Bermudadriehoek. In de laatste honderd jaar eiste die al meer dan 1.000 levens, zelden worden lichamen teruggevonden, en niemand die begreep wat er gebeurd was.
Voor een nieuwe documentaire van het Engelse Channel 5: ‘The Bermuda Triangle Enigma’, simuleerden de wetenschappers het effect van de ‘monstergolven’ op de Cyclops. Daaruit bleek dat de golven net te hoog zijn voor het schip om te verwerken. De simulatie van de onderzoekers toonde dat net de grootte van het schip ervoor zorgde dat de golven meer schade konden aanrichten.
Volgens
Dr. Simon Boxall, de onderzoeksleider die is verbonden aan de universiteit van Southampton,
is de Bermudadriehoek een plaats waar stormen uit drie richtingen kunnen samenkomen. 'Er zijn stormen in het zuiden en noorden, die samenkomen. En als er dan nog bijkomen vanuit Florida, kan het een potentieel dodelijke formatie van “wilde” golven geven. Ze zijn steil, ze zijn hoog, we hebben golven gemeten van meer dan 30 meter.'
'Hoe groter de boot wordt, hoe meer schade aangericht wordt. Beeld je een golf in met twee toppen, elk aan één uiteinde van een boot. Op dat moment is er niets meer onder het midden van de boot en breekt die in twee. Als dat gebeurt, kan hij zinken in twee, drie minuten', aldus Boxall.
En dan nog dit...
Net nu miljoenen Nederlanders met vakantie zijn in Europa klinkt het als een provocatie, maar deze Vlaamse politicus meent het wel: 'Het moet afgelopen zijn met vliegreizen binnen Europa'. Dat betoogt de 53-jarige
Jan Mertens, politicus van Groen in België woensdag in het
AD.
Mertens is werkzaam voor de Federale Raad voor Duurzame OntwikkelingVoorzitter van Groen Leuven en actief bij denktank Oikos. Hij wil het sterk ontmoedigen om nog binnen Europa te vliegen en het liefste dat we er helemaal mee stoppen. 'Onze voetafdruk op onze planeet is veel te groot', zegt Mertens. 'Het moet er een keer van komen. Als we vanaf nu minder vliegen, dan kunnen onze kleinkinderen ook nog vliegen. De ruimte voor ons klimaat is al klein. Waarom zouden we die nog verder om zeep helpen nu het aantal vluchten spectaculair blijft groeien? Dat roept om forse maatregelen.’
Volgens de Vlaming zal de verandering vooral van de rijkere huishoudens moeten komen: 'Maar waar gaat het nu om? Om de vraag of arme mensen nog niet genoeg vliegen, of vliegen rijke mensen teveel? Het gaat eigenlijk om het laatste. Daar zit het probleem. Het zijn hoogopgeleide, rijke mensen die het meest vliegen en die het minst kwetsbaar zijn voor de veranderingen in ons klimaat. Het gaat hier om een sociaal dilemma. Mensen moeten nu iets laten, opdat andere mensen dat later ook kunnen doen.’
Zou de trein het alternatief kunnen zijn? Dan moet het eerst beter, volgens Mertens. 'In kosten, in efficiëntie, in dienstregeling, trajecten en aansluiting. Maar mag iets alleen een alternatief zijn als het evenveel kost en net zo snel gaat? En is dat wel zo? Is vliegen op de korte afstand wel sneller? Als je de tijd voor alle besognes voor en na de vlucht erbij neemt, kan de trein op sommige trajecten de concurrentie wel degelijk aan. Zeker als de trein stopt op een station in het stadscentrum.'