De ironie van de regenbooglike op Facebook
• 21-06-2017
• leestijd 2 minuten
Facebook is een like-icoontje rijker, je hebt 'm vast voorbij zien komen. Maar: waarom zij wel en ik niet?, zal een oplettende Facebookgebruiker hebben gedacht. Er schuilt een ironisch verhaal achter de regenbooglike.
Het regenboogje is bedacht als een speciale en dus eenmalige actie — Facebook heeft beloofd geen moederdag- en Halloweenlikes in het leven te zullen roepen. Juni is de maand van de Gay Pride, de zogeheten Pride Month. De regenboogvlag is het vaandel van de LHBT-gemeenschap. Eén en één maakt twee.
Wie het regenbooglikje wil gebruiken, hoeft slechts één handeling te verrichten: de officiële
LGBTQ@Facebook
-pagina te liken. In Nederland ben je een muisklik verwijderd van de regenbooglike, maar lang niet in alle landen. En dat maakt de toepassing tot een ironische, want gaat de Pride Month nu niet juist over tolerantie en erbij horen?
Facebook — een Amerikaans bedrijf — overstijgt binnen het digitale domein alle landsgrenzen. Een
global community.
Echter, verhalen van Canadezen, Denen, Portugezen en Egyptenaren en Maleisiërs (in laatstgenoemde landen is homoseksualiteit strafbaar) bewijzen dat niet iedereen mee mag doen. De exacte criteria? Facebook heeft er niets over losgelaten. Vooraf is beloofd dat de actie iedereen zou bereiken binnen “de grote markten van gay pride-vieringen”.
Buitengesloten omdat je ooit een homo-onvriendelijke reactie op Facebook hebt geplaatst, of nooit bent ingecheckt bij een Gay Pride Parade? Facebook heeft geen officiële verklaring gegeven voor de uitsluiting van deze gebruikers.
Het regenboogfeestje van Mark Zuckerburg is in ieder geval niet iedereen.