Schiphol bereikt maximum aantal toegestane vluchten maar wil toch blijven groeien
• 16-02-2018
• leestijd 2 minuten
Schiphol heeft afgelopen jaar minder winst gemaakt, terwijl het vliegverkeer groeide, dat blijkt uit de jaarcijfers die vrijdagochtend door de luchthaven zijn gepresenteerd. De winst van 2017 is 8,7 procent lager dan in 2016: 280 miljoen tegenover 306 miljoen. Dit komt door de investeringen die Schiphol deed om de toenemende drukte op te vangen. Jos Nijhuis, president-directeur, is bereid te kijken naar verdere groei van Schiphol indien de opening van Lelystad wordt uitgesteld. Schiphol investeerde in 2017 32 miljoen in de bouw van Lelystad Airport die de verdere goeie van het vliegverkeer moet opvangen om Schiphol te ontlasten.
Dit omdat voor Schiphol de grens van 500 duizend vluchten is bereikt in 2020. Maar actiegroepen en een deel van de politiek zien dit niet zitten. Hierover zei
Nijhuis tijdens de persconferentie: '
Als Lelystad niet ingevuld kan worden, moeten er nieuwe afspraken worden gemaakt. Want we hebben behoefte aan de capaciteit die Lelystad zou leveren. Ik wil ons houden aan die afspraken, maar dan moet Lelystad wel open. Ik begrijp dat dat een zorg is voor omwonenden van Schiphol. Maar als de overheid Lelystad niet kan leveren, dan moet de afspraak die in 2008 aan de Alderstafel is gemaakt, worden aangepast. Dat was ook onderdeel van de deal.'
Jan de Hoop
is een van de actievoerders en sprak
hier al eerder over in onze uitzending
. De Hoop wil geluidsoverlast en het probleem van laag overvliegende toestellen tegengaan. Zo wil De Hoop dat het luchtruim eerst opnieuw ingedeeld wordt, voor de plannen doorgaan.