Logo Pauw
PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.

Renzen hoopt met Stint komend schooljaar de weg weer op te kunnen

  •  
11-02-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
160 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2019-02-11 om 11.38.31
Toen het fatale ongeluk met de Stint plaatsvond in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen, stond Edwin Renzen net op het punt op het vliegtuig naar Litouwen te stappen. Toen de onheilsberichten binnenkwamen bij de Stint-eigenaar, besloot hij niet in het vliegtuig te stappen, maar meteen naar Oss te gaan. Een paar weken later, op 1 oktober, legde minister Cora van den Nieuwenhuizen een verbod op de Stint.
"Best wel bizar hoe je in zes weken tijd je eigen wereld ziet veranderen", zei Renzen op 29 oktober bij PAUW aan tafel. Inmiddels, bijna vier maanden later, wil Renzen alle 3.000 elektrische bolderkarren voor aankomend schooljaar weer op de weg hebben. Zijn bedrijf,  Stint Urban Mobility, zegt te zullen aanpassen wat nodig is om de weg weer op te kunnen.
In december deed TNO een reeks voorstellen om de Stint veiliger in gebruik te maken. Zo oppert het onderzoeksinstituut om de Stint niet meer op de motor te laten remmen, maar remmen op de voor- en achterwielen aan te brengen. Ook krijgt de nieuwe Stint waarschijnlijk een stoeltje en spiegels, om het zicht van de bestuurder te verbeteren. Bij de huidige Stint staat de bestuurder achterop het karretje en zitten alle kinderen in de bak daarvoor.
Qua uiterlijk zal de Stint niet veel veranderen, maar technisch gezien wel. "De motor, motorcontroller en voorwielophanging blijven behouden, voor de rest wordt alles anders", vertelt Renzen aan De Volkskrant. Op dit moment is het nog onduidelijk of de minimumleeftijd om een Stint te mogen besturen wordt verhoogd naar 18 jaar. 
Voordat de terugkeer van de Stint een feit is, zullen alle 3.000 karren teruggehaald moeten werden, gedemonteerd, nieuw bestelde onderdelen erin worden gezet en dan moeten ze ook nog door de keuring bij de RDW komen. "Logistiek, technisch en financieel gezien aan groot project", schrijft Renzen in een e-mail aan zijn klanten. 
Kijk hieronder het gesprek met Edwin Renzen terug van 29 oktober 2018:

Klik hier voor ander nieuws van PAUW

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.