PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.
Red de Veluwe: protest tegen Lelystad Airport zwelt aan
Als Lelystad Airport in april 2019 opent, is Nederland een grote passagiersluchthaven rijker. Maar het protest tegen de geplande lijnvluchten neemt toe. Op de Veluwe zit men niet te wachten op Boeings op 1.800 meter hoogte, en boven de Oostvaardersplassen lopen vogelpopulaties gevaar.
De uitbreiding van Lelystad Airport moet Schiphol ontlasten. De vliegroutes lopen over natuurgebied de Oostvaardersplassen, het IJsselmeer en een fors deel van de Veluwe.
‘Red de Veluwe’
Een burgerinitiatief, opgericht in het dorpje Heerde, verzamelt sinds de bekendmaking van de vliegroutes handtekeningen voor een petitie tegen de plannen van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. (Lees hier
de brief
van staatssecretaris
Sharon Dijksma
aan de Kamer.) De vluchten zouden een aanslag zijn op ‘de leefbaarheid’.
Drie CDA-fracties, uit Harderwijk, Ermelo en Nunspeet, hebben de routes eveneens bekritiseerd. Zij vinden het besluit van Dijksma van ‘een vreemde manier van doen’ omdat deze vliegroute eerder nog als ‘niet reëel’ werd beschouwd.
Gans in de motor
Krankzinnig,
noemt
vogelkenner Bart Ebbinge de uitbreiding vandaag in het
Algemeen Dagblad
. Natuurgebied de Oostervaardersplassen en het IJsselmeer liggen op de vliegroute, hij voorziet schade. “Ik wil geen paniek zaaien, want een vliegtuig stort heus niet zomaar neer als er een gans in de motor terechtkomt, maar je neemt wel een risico. Onnodig.”
In de Oostvaardersplassen en het IJsselmeer leven populaties ganzen, aalscholvers en zwanen. Ganzen, die op en rondom Schiphol als voorbeeld, vormen een bekend probleem voor vliegvelden. Ebbinga wijst erop: “Zelfs daar hebben ze last van ganzen. Speciale verjaagteams zijn er heel druk mee. En je hoort regelmatig verhalen over grote vogels die in vliegtuigmotoren terechtkomen.”
Failliet
En dan is er nog vliegveld Teuge, tussen Apeldoorn en Deventer. Het vliegveld dat voor de helft van zijn omzet afhankelijk is van parachutesprongen, zal moeten sluiten. De reden: het ligt precies op de route van de opstijgende en vertrekkende passagiersvluchten.
Staatssecretaris Dijksma zal dit najaar besluiten welke luchtroutes er vanaf en naar Lelystad Airport zullen lopen. Het aantal stemmen voor de petitie op de Veluwe stond afgelopen vrijdag op 12.000.