PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.
Voor het eerst in bijna een halve eeuw is een volledig onbekend schilderij van Rembrandt ontdekt. Het gaat om een uit circa 1634 daterend portret van een onbekende jongeman, waarschijnlijk een fragment van een groot dubbelportret.
Kunsthandelaar en kunsthistoricus Jan Six is de ontdekker van het schilderij. Samen met een investeerder kocht hij het ongesigneerde en ongedateerde portret anderhalf jaar geleden op een veiling bij Christie’s in Londen. Six onthulde dinsdagavond bij ons aan tafel het schilderij.
Het 94,5 bij 73,5 centimeter grote portret werd bij Christie’s ingebracht door een adellijke Britse familie, die het al zeker zes generaties in bezit had. Het veilinghuis, dat het schilderij niet aan Van de Wetering heeft laten zien, had het toegeschreven aan "een schilder uit de omgeving van Rembrandt”. De verwachte opbrengst: zo'n 20.000 pond. Ernst van de Wetering, voormalig leider van het Rembrandt Research Project (RRP), en dé Rembrandt-autoriteit, onderschrijft de toeschrijving. Ook vijftien internationale conservatoren en kunsthistorici concluderen dat het om een Rembrandt gaat.
Vanaf woensdag is
Portret van een jonge man
een maand lang te zien in
De Hermitage
in Amsterdam. Directeur Cathelijne Broers deelde bij ons in de studio haar enthousiasme, net als oud-directeur van Christie's Jop Ubbens en cultuurhistoricus
Herman Pleij
.
Six stelt dat niemand anders dan Rembrandt het portret kan hebben geschilderd. De grondering, pigmenten, penseelvoering en de methode en wijze waarop de compositie is uitgevoerd – ze komen overeen met die van schilderijen waarvan vaststaat dat Rembrandt ze omstreeks 1634 heeft geschilderd.
Bovendien was geen van Rembrandts leerlingen toentertijd tot zo’n kwalitatief hoogstaand portret in staat, stelt Six. Dat het portret omstreeks 1634 moet zijn gemaakt, is af te leiden uit de Franse kanten kraag van de jongeman, die toen korte tijd in de mode was. Van de Wetering, die al een halve eeuw Rembrandt-onderzoek doet en een voorwoord bij Six’ boek schreef, spreekt van "een meesterwerk”.