Nieuwe eisen Lelystad Airport moeten overlast verkleinen
• 19-04-2019
• leestijd 2 minuten
In een brief van het kabinet aan de Tweede Kamer staan twee eisen geformuleerd die de overlast van laagvliegende vliegtuigen van en naar Lelystad Airport verkleinen. Volgens de nieuwe regels mag er wel gevlogen worden over militair terrein en hoeft er minder rekening gehouden te worden met vliegverkeer van Schiphol.
In de praktijk betekent het dat de vluchten van en naar Lelystad Airport kunnen doorklimmen naar grotere hoogtes. In eerdere plannen was de vlieghoogte beperkt.
"Doordat die voorwaarden zijn losgelaten, kan het verkeer tussen het Schipholverkeer door stijgen. Daardoor kunnen vliegtuigen een stuk hoger over de Veluwe vliegen. Dat is goed nieuws voor ons", verklaart Wethouder Leon Meijer tegenover
Omroep Gelderland.
Oude wijn, nieuwe zakken
Overigens is nog niet iedereen overtuigd van de nieuwe eisen van het kabinet. "We moeten niet in deze val trappen", zegt Jaap Kloosterziel van de stichting Red de Veluwe tegenover Omroep Gelderland. Volgens hem is de aanpassing helemaal niet zo positief voor de Veluwe als onder meer de wethouder van Ede, Leon Meijer, doet geloven. "Het is oude wijn in nieuwe zakken."
Volgens Jules van der Weerd van Hoog over Wezep veroorzaken de nieuwe eisen mogelijk meer overlast bij Wezep. "
Als vliegtuigen boven Wezep moeten stijgen om over de rest van de Veluwe hoger te vliegen, veroorzaken ze hier meer geluidsoverlast. Ze moeten hier immers gas geven om de hoogte te bereiken."
Opening vliegveld
Komend jaar zou Lelystad Airport opengaan, althans dat is vooralsnog de planning. Eerst moet komende maand de Europese Commissie akkoord gaan met de aangepaste plannen van het Kabinet.
Nieuwslezer Jan de Hoop woont op de Veluwe en is
kritisch op de uitbreiding van het vliegveld. Hij zat in oktober 2017 al bij ons aan tafel om uit te leggen waarom hij tegen een toename van het vluchtverkeer op de Veluwe is.